Citomíč
Citomíč
Pondělí, 04 Srpen 2014 11:41
Díky této pomůcce mohou vaši svěřenci udělat během jedné sezóny až 500 000 doteků s míčem. Profesionální fotbalista se průměrně dotkne míče za rok asi 50 000 krát. Není to dostatečný argument?
Přinášíme další námět jak zpestřit a zkvalitnit tréninkovou jednotku u přípravkových a žákovských kategoriích. Nejdříve se podívejmte na videoukázku.
Nyní můžeme přejít k motivačnímu heslovitému vysvětlení různých souvislostí.
Efekt opakování
Když se dítě učí hrát na klavír, má tendenci používat celou horní část svého těla: zápěstí, paži, rameno, trup. Dokonce i obličejové svaly vyloudí na tváři grimasu při každém tónu. S tréninkem a praxí přestane rodící se klavírista používat všechny zbytečné svaly a každý tón zahrává jen příslušným prstem. Pak dále rozvíjí "lekhý dotek" a postupně začíná hrát s půvabem a lehkostí. To je proto, že dítě postupně ustoupilo od používání masivního počtu neuronů a začalo používat jen těch pár, k dané činnosti předurčených. Toto efektivnější využívání neoronů se objevuje kdykoliv se staneme dovednějšími a zběhlejšími v nějaké dovednosti.
Přínosy
- Velkým počtem opakováním rozvíjíme ovládání míče.
- Rytmický charakter podněcuje kognitivní připravenost potřebnou mírou pozornosti a koncentrace.
- Možnost manipulace s časovým tlakem podle potřeb jednotlivců.
- Umožňuje podporovat správné držení těla z obecného hlediska.
- Přirozenou cestou učí správnému specifickému stavění se k míči.
- Rozšiřuje pohybový slovník.
- Pohyb míče v třírozměrném prostoru umocňuje potřebu přesné práce s míčem.
- Dočasné potlačení vlivu síly úderu zdůrazní proces učení zaměřený na motorickou stránku věci.
- Bez boty – zapojení většího množství vjemů(multisenzorová integrace) spolu se zvukovými vjemy(sonifikace) zkvalitňuje proces motorického učení.
- Zapojení hudby navodí to správné emoční a výukové prostředí.
- Kombinace učení objevováním a napodobováním pomáhá urychlit a vylepšit proces učení.
- Skupinové učení je skrze synchronizovaná cvičení velmi účinné.
- Plné soustředění na daný úkol zaručuje trvalé změny ve fotbalových dovednostech.
- Udržování rovnováhy.
Metodické poznámky
- Strukturovaná cvičení vedoucí k dostatečně silným paměťovým stopám v dlouhodobé motorické paměti.
- Ruka držící síťku zůstává v poloze před břichem, zvláště důležité při cvicích kdy míč opisuje delší dráhu(zeměkoule)
- Do správné polohy, která umožní optimální nákop nás dostávají pohyblivé dolní končetiny realizující pohyb laterání(do stran) i saginální(dopředu, dozadu), otevřený postoj.
- Plynulá výměna stojné nohy.
- Kombinace různých rytmů.
- V pohybu jsou 3 věci – nohy, ruka, míč.
- Ovládání míče v otevřeném prostoru, obtížnost zvýšíme omezením prostoru(tyče).
- Různé způsoby kopu.
- Plánování, evidování: tréninkového času, počtu opakování, odpočinku, druhu cvičení, pohybů.
Vizualizace dovedností zvyšuje výkon:
- jasná představa o pohybu před vlastním provedením
- schopnost sledovat pohybovou dovednost a umět ji analyzovat
- čím rychleji jsi schopen si něco představit, tím rychleji to sám správně provedeš
Ideomotorika – přehrávání správných pohybů v mozku i v době mimotrénikové, třeba před spaním v posteli.
A jak si takovou pomůcku sestrojit ?
Stačí síťka na míč. Je vhodné ji vylepšit poutkem z nějakého pružného materiálu, za které pak síťku držíme.
A příště už první sada cviků uspořádaná do metodické řady.
Připravil Radek Votípka, Martin Vísner www.fotbal-trenink.cz inpirováni www.cogitraining.com
Komentáře |
|
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
Powered by !JoomlaComment 3.26