Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Holandská vize očima Američana

25. Domácí úkol, aktivní odpočinek

„V dnešní době si většina dětí již nehraje na ulici. Na výuku fotbalu je mnohem méně času …“ Coaching Soccer

Děti v 21. století nemají času nazbyt jako kdysi jejich rodiče. Počítače, kabelové televize a zvýšené vzdělávací nároky, to je jen pár věcí, které ubírají dětem z volného času. Dnešní děti a rodiče mají jiný pohled na život a jeho žití. Jen málo z nich může strávit 3 hodiny denně 5x v týdnu a navíc ještě 10 hodin o víkendu jedinou aktivitou. Ve skutečnosti se fotbalu věnují 3-6 hodin týdně. Tento deficit nemůže být vyrovnán v rámci tréninku. Jestliže to myslí dítě s fotbalem vážně, musí mu věnovat více, něž jen v rámci pravidelné týmové aktivity.

Tento čas můžeme nazvat domácí přípravou. Jestliže hraje fotbal v životě dítěte důležitou roli, váží si této hry a bude rádo pracovat na individuálních dovednostech. Kolik je schopno dítě věnovat této domácí přípravě je dobrým indikátorem jeho motivace.

Domácí příprava je podstatná pro mistrovské zvládnutí této hry. Ale stejně důležité je cvičit správným způsobem. Nekonečné žonglování s míčem je méně produktivní než 20 minut fotbalového tenisu. Trénování fint na obcházení hráče je méně produktivní než krátká hra o zeď. Během TJ je třeba hráčům vštěpovat správné návyky, kterými se pak inspirují při domácí přípravě.

Jedna častá otázka se objevuje na fotbalové klinice: „Co mám dělat s hráči, kteří se zrovna neúčastní her ?“ Mohou aktivně odpočívat. Během doby, kdy zbytek týmu hraje, se mohu věnovat různých technickým hrám nebo asistent může zkontrolovat jejich domácí úkol. Po několika minutách se role prohodí. Tento aktivní odpočinek není podřadná věc. Udržuje děti v zaujetí pro TJ, motivuje a inspiruje při plnění domácích úkolů.

Trenér se také potřebuje věnovat svým domácím úkolům. I zkušený trenér nalezá stále nové podněty pro svou práci. Neustále vznikají nové zdroje: knihy, videa, dvd, kurzy. I obyčejné popovídání si s jinými trenéry může být velice přínosné. Bez neustálého sebevzdělávání, může trenér zjistit, že jeho svěřenci toho ví více než on.

 

Níže jsme uvedli několik námětů jako inspiraci pro "domací úkoly", aktivní odpočinek či pestrou tréninkovou jednotku.

Čtverce

Čtyři čtverce jsou dobrou náhradou žonglování. Míč přichází k hráči z různých úhlů, je zde mnoho opakování, nenáročné na organizaci a vybavení, hráči soutěží mezi sebou.

Pravidla

Každý hráč začíná v jednom z očíslovaných čtverců( 1 – 4 ). Hra začíná kopem jednoho z hráčů do některého ze sousedních čtverců ( možno z ruky ). Každý hráč může nechat míč spadnou ve svém čtverci pouze jednou a pak ho musí odehrát do jiného čtverce. Tak pokračujeme dokud někomu nespadne míč dvakrát nebo netrefí vymezené čtverce. Hráč, který chybuje se přesouvá do čtverce 1 a všichni pod ním ( myšleno s čísly nižšími ) se posouvají o jedno výše. Smyslem hry je tedy dostat se do čtverce číslo 4 a tam co nejdéle vydržet.

 

Nohejbalové variace

Vyžaduje rafinované definování prostoru a pravidel. Vzdálenost, rozměr, cíle a začátek hry, to všechno lze jednoduše měnit. Tato hra pomáhá rozvíjet kopací techniku, cit pro míč, zpracování a komunikaci mezi hráči. Hráč přijímající míč se musí rozhodnout, zda ho hned vrátí nebo využije spoluhráče. Spoluhráč musí číst hru a odhadovat jak se přijímající spoluhráč zachová.

Pravidla

V našem příkladě mají hráči jeden dotek a míč musí jednou dopadnout do prostoru mezi obdélníky. Spoluhráči si mohou přihrávat, ale míč nesmí během spolupráce opustit vyznačený obdélník. Tým skóruje tak, že dokáže, aby míč prošel soupeřovou brankou vyznačenou kužely. Nedodržení pravidel ( jeden dotek, míč se musí dotknout prostoru mezi obdélníky, … ) je též bod pro soupeře. Dostatek míčů kolem hřiště redukuje časové ztráty při sbírání míčů.

 

Přihrávaná

V této hře je kladen důraz na přihrávku. Řeší se zde spousta fotbalových problémů. Pod jakým úhlem a v jaké vzdálenosti si má hráč naběhnout na přihrávku od spoluhráče ? Jaké pozice má zaujímat bránící tým ? Jak se nejlépe zachovat, když je soupeř daleko od branky či naopak blízko. Objevují se zde tedy základní fotbalové problémy: přihrávka, zpracování, komunikace a čtení hry.

Pravidla

Začíná se asi 10 m od malé branky ( tvořená kužely ). Každý hráč má jeden povinný dotek. Míč musí projít po zemi brankou. Jakmile míč projde brankou, soupeř má za úkol ho stejným způsobem vrátit. Oba týmy zůstávají na své polovině.

Jak tým boduje: když soupeř netrefí branku, soupeř zahraje hned zpět – tedy druhý hráč se nedotkne míče, soupeřův hráč použije dva doteky za sebou, míč se zastaví na soupeřově polovině.

 

Zavěšené míče

Pro děti může být první vzdušné setkání s míčem odrazující zkušeností. Užitečnou pomůckou jsou zavěšené míče. Umožňují nasimulovat různé situace míče ve vzduchu a zajistit dostatečný počet opakování nácviku. Polohu míče jsme schopni nastavit přesně tak jak potřebujeme.

Na obrázku můžete vidět dva příklady. Míče jsou zavěšeny na branku. Vpravo je míč zavěšen níže, takže hráč může trénovat voleje. Vlevo jsme míč zavěsili výše, aby si hráč mohl nacvičit hlavičku s výskokem. Zavěšené míče jsou dobrou volbou pro aktivní odpočinek mezi jednotlivými částmi tréninku. Hráči si je snadno mohou upravit pro sebe a využít tak čas, při čekání na další fotbalovou hru.

V klubech vyšší úrovně asi není problém takovéto načiní zajistit. Pro běžné kluby to může být drahá pomůcka. Jistě lze něco splňující účel vytvořit svépomocí.

Při této organizaci cvičení míč nemůže rotovat, což není přirozený stav. Pro mladé fotbalisty je to však adekvátní a dostačující. Je to příklad činnosti fotbalu velmi vzdálené, která však přesto může být využita, zvláště jako aktivní odpočinek.

 

Žonglovací sestavy

Žonglování je často vnímáno jako nejrychlejší způsob jak získat míčovou techniku - cit pro míč. Často je to používáno jako test dovedností. Ale co nám tato schopnost skutečně ukazuje ? Je hráč, který je schopen provést 300 doteků bez spadnutí míče, dvakrát lepší než hráč, který je schopen provést pouze 150 doteků ? Když piluješ žonglování, pod jakým úhlem dopadá míč ? Kolmo rovně. Stává se toto v reálném fotbalu ? Určitě ne tak často, abychom tomu věnovali na tréninku dlouhé hodiny.

Když to necháte na dětech, většina z nich bude provádět ty nejjednodušší úkoly. Při žonglování budou používat dominantní nohu. Často bude spíše míč ovládat děti než děti míč, bude to jakási honička za míčem. Taková činnost postrádající pořádný cíl ztrácí smysl. Představte si, že máte plný košík golfových míčků, které odpalujete jeden po druhém bez konkrétního cíle. Vůbec nemá význam kam míčky létají. Při žonglování je cíl dosažení určitého počtu doteků nedostatečný. Vždycky můžeš udělat o jeden více. Pokud oživíme žonglování nějakou sestavou či figurou, dostává cvičení realističtější obrázek.

Místo 50 doteků se snažme o zvládnutí sestavy. Třeba:

  • levá noha, pravá noha, levé stehno, pravé stehno, hlava, hlava, levé stehno, pravé stehno, levá noha, pravá noha.
  • žonglování, otočka o 360 stupňů, žonglování
  • střídej při žonglování dva krátké a jeden dlouhý kop

Takových sestav lze vymyslet nespočet. Zvládnutí takových sestav, které mohou být složité podle potřeby, je pro hráče podnětnější. I začátečník může zkoušet jednoduché sestavy s tím, že má dovolen dopad míče na zem mezi jednotlivými doteky. Hráč si může vymýšlet svoje sestavy i doma, takže ho tak povzbuzujeme k domácím úkolům.

Nejlepší způsob jak u dětí vzbudit zájem o žonglování je opět hra, jejíž součástí je tato činnost. Jestliže poznají hry jako Čtverce nebo Nohejbalové variace, samy se přesvědčí a přinutí na této technice zapracovat.

Pokořování vlastních osobních rekordů je další nástroj, pomocí kterého děláme cvičení zajímavější a motivující. Když dítě začíná, jsou často i ty nejjednodušší sestavy nad jeho síly. Postupem času se zlepšuje. To může sledovat v nějakém svém zápisníčku. V něm pak postupem času vidí jak se zlepšuje, což může být velmi motivující.

Míč

Volba správného míče je velmi důležitá. Míč který je vhodný pro fotbal nemusí být dobrou volbou pro žonglování. Může být příliš velký a těžký. Volejbalový míč může být na začátku vhodná volba – je lehčí a tedy ovladatelnější. Stejně mohou pomoci menší míče velikosti 3 či 2. Lehké upuštění míče může mít též blahodárný vliv.

Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz