Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Holandská vize očima Američana

33. Podpora v útočné fázi

„Účelem podpory z pozice za míčem je zaprvé zmírnit tlak na hráče s míčem a zadruhé, udělat to, co hráč s míčem nemůže, tedy přihrát vpřed.“ Charles Hughes

 

Bylo by pěkné, kdyby tvůj tým pokaždé když získá míč, mohl postupovat přímo k brance soupeře, zakončit gólem a počkat na rozehrání soupeře ve středu hřiště. Tak to samozřejmě nefunguje. Proto, abychom se dostali kupředu, musíme často do strany i do zadu. Soupeř se totiž přesně o toto snaží – znemožnit nám přímý postup k brance. Zvláště útočníci se často nacházejí pod tlakem soupeře a základní způsob, jak tento tlak přestát bez ztráty držení míče, je podpora spoluhráče. Podpora je vždy důležitá, ale je absolutně nezbytná proti dobře presujícímu týmu.

Podpora v mládežnickém fotbale sebou nese několik problémů. Největší je nedostatek času při změně v držení míče na přeorientování se z obranného tvaru do útočného. Podpora začíná v okamžiku získání míče. To znamená opuštění sevřeného kompaktního tvaru a roztažení se do prostoru. Je to vlastně test:

  • hráčova myšlení
  • vnímání změny držení míče
  • rychlosti reakce na tuto změnu – přepnutí se
  • pohybové rychlosti
  • komunikace – rozdělí si prostory nebo běží dva do stejného
  • techniky – kolik doteků s míčem potřebuje
Je to klíčový okamžik, kdy hráči často ztrácejí koncentraci. Na základě uvedených faktorů je zřejmé, že děti budou potřebovat několik sekund pro zaujmutí jejich útočné pozice.

To všechno je ve velkém kontrastu s tím, jak je často tato problematika vyučována. Jedno mužstvo má míč a začíná útočit. Takový přístup zcela vypouští okamžik získání míče, tedy nejsložitější okamžik celého procesu útočení.

Dále nesmíme zapomenout na typické dětské myšlení po získání míče:

  • rychle se míče zbavit ( většinou co největším úderem někam dopředu )
  • rychle skórovat ( vedení míče k soupeřově brance )
V prvním případě spoluhráči nestihnou zaujmout svoje pozice a míč okamžitě získává zpět soupeř. V druhém případě ztrácí přehled o hře a snaží se o předem prohranou bitvu - protlačit míč proti přesile.


Stručně řečeno - největším problémem podpory je přechod z obranné fáze do útočné. Založíme postupný útok či se pokusíme překonat soupeře rychlým protiútokem ? Celý tým se musí rozhodnout ve zlomku vteřiny. Až po zodpovězení této otázky mohou být zaujaty správné pozice a určeny správné role.

Podpora při postupném útoku

Podporující hráč by měl pochopit, že podstatné pro úspěšné zvládnutí této činnosti je být v čas na daném místě. Jestliže má tým vždy možnost včas někomu přihrát, je to signál dobré podpory. Takový tým se velmi těžko presuje. Samozřejmě naproti tomu tým bez kvalitní podpory bude mít při budování útoku problémy. Hráči musí rychle rozpoznat, že spoluhráč potřebuje podporu a rychle zabrat vhodnou pozici pro naplnění tohoto úkolu.

Po získání míče musí každý hráč hned začít plnit úkol vyplývající ze situace. Je to něco jiného něž úkol, který má daný plánem, rozestavěním či tak něčím. Levý obránce, který si vyměnil místo s levým záložníkem, zůstává v této roli, dokud okolnosti neumožní návrat na původní pozici. Dělá co je potřeba, co vyžaduje daná situace a ne obecný plán. Jakmile je o základní úkoly postaráno, je třeba řešit otázku zda nabíhat před míč, dopředu. To je závislé na tom, jaké má hráč základní a doplňkové úkoly vyplývající z jeho role v daném okamžiku. V mládežnické kopané není neobvyklé, že všichni nabíhají před míč. Tato „hrrr na ně“ mentalita je velkým problémem, když se snažíme vyučovat kompaktní hře. Nejen že dojde k zahuštění prostoru před míčem a spoluhráči vráží jeden do druhého a obrana soupeře je lehce obsazuje, ale tým je též ve špatném postavení vzhledem k obranné činnosti v případě, že soupeř získá míč.

Část umění podpory hráče spočívá v tom, že ví kdy naběhnout za míč a kdy před míč. Takže první otázka je, kdy mám nabíhat před míč ? Obecná odpověď je, tehdy, když hráč s míčem již nepotřebuje zajišťovat. Samozřejmě to neplatí pro všechny hráče, protože obrana by měla být vždy připravena čelit nebezpečí. Takže počet bránících hráčů by měl odpovídat (stejný nebo o 1 vyšší počet ) počtu hráčů soupeře, kteří zůstali vysunutí.

Dva klíčové faktory podpory

  • Vzdálenost
  • Úhel

Na obrázku je hráč s míčem ve svízelné situaci. Spoluhráč se ho snaží podpořit naběhnutím dopředu, ale je v prostoru kam nemůže dostat přihrávku. To hráčovi s míčem vůbec nepomůže a navíc při ztrátě míče je zcela nechráněná vlastní branka.

 

 

 

 

Na dalším obrázku je naznačen přechod do mnohem výhodnější pozice. To je pozice, kde může přijmout přihrávku a pomoci tak hráči s míčem.

 

 

 

 

Představ si, že míč má oči a musí vidět cíl.

 

 

 

Na tomto obrázku je znázorněno složité řešení spolupráce. Hráč nabíhá za obránce a aby dostal přihrávku, musí jeho spoluhráč provést složitý kop přes obranu, bude též následovat složité zpracování míče. Celé řešení, tak časté u mládeže, klade zbytečně vysoké nároky na technickou zdatnost.

 

 

 

 

Zde vidíme jednodušší řešení stejné situace. Nahrávající hráč si naběhnul více do strany a zůstal stále za hráčem s míčem. Toto postavení umožňuje snadněji přijmout přihrávku nabíhajícímu hráči a použít jednodušší přihrávku po zemi nahrávajícím hráčem.

 

 

 

 

 

 

 

Dobrá podpora za míčem je základem útoku a zajistí držení míče. Ale pouze toto nestačí. Produktem držení míče musí být ohrožení soupeřovi branky. To musí podporováno nabíháním před míč.

Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz