Věkové kategorie a fotbal
Věkové kategorie a fotbal
Obsah |
---|
Věkové kategorie a fotbal |
U6 |
U8 |
U10 |
U12 |
U14 |
U16 |
U18 |
U20 |
-všechny strany |
U6
Charakteristika
- schopnost soustředit se jen na krátkou dobu, v jednu chvíli jsou schopni zabývat se jen jedním problémem, pochopí jen jednoduchá pravidla, stručně a rychle vysvětlená, nechápou nebo zapomínají ( kde je moje branka, kdo je soupeř, kde končí hřiště …..) ........ trpělivost, zasmějme se s nimi, letící letadlo je zaujme víc než fotbal ........ koukněme se na něj společně, často pláčou kvůli bolesti ( nebo předstírané bolesti )
- většina je individuálně orientovaná ( já, můj míč , … ), týmová spolupráce téměř neexistuje, při hře do 20s vzniká jeden velký chumel ....... volme malé formy 3/3, 4/4
- nepřihrávají, nechme je
- zranitelní nadávkami, výčitkami ..... chválit, povzbuzovat, bez tlaku, stressu ........ hodně chválit, ale bez zbytečných odměn za vítězství
- nejsou rozdíly mezi pohlavími
- milují pohyb, skákání, běhání … . tak je nechte, každá aktivita nemusí být nevyhnutně s míčem
- malý smysl pro tempo, rychle se unaví, ale brzo obnoví ..... vhodné intervaly zatížení a odpočinku
- dodržovat pitný režim
- ukázka je lepší než dlouhé vysvětlování
Tréninková jednotka
Spousta hráčů nepřišla úplně sama od sebe. Naším úkolem je umožnit jim si hrát, získat je pro fotbal.- pokud to jde, všechno s míčem
- 2 x týdně kolem 1 hodiny ( půl hodiny tvoří průpravné hry )
- ať je to zábava, spousta různých cvičení a her předchází nudě, nepozornosti
- výkonnostní skupiny
- pitný režim
- každý svůj míč #3,4
- malé formy fotbalu 1/1, 2/2, 3/3, 4/4, více raději stále ne ( chumel )
- podporuj kvalitní první dotek s míčem, ať si ho pěkně zpracují, udrží, vedou – na přihrávku je čas. Špatné jsou pokřiky: “Kopni do toho”, “Odkopni” …, hráči pak získávají špatné návyky. Kdy jindy si má osvojit schopnost rozhodování, nápaditosti atd., než v dobách, kdy nejde o výsledek. Jeden otec dokonce:”Nepřihrávej míč, dokud ti není 11, ať si říká trenér co chce !” . . . . i když je to extrémní názor, na této myšlence něco je
- nepěstujeme posty, maximálně tvar ( trojúhelník, čtverec )
- při hře nenutíme dodržovat postranní čáry
Hlavní cíl
- individuální vývoj
- zábava
Taktika
- bez rukou: děti mají často zvyk brát míč do rukou
- pochopení a uvědomování si vlastní a soupeřovy brány
Technika
- vedení míče
- zpracování po zemi
- úvod do střelby
Kondice
- všeobecný rozvoj bez zaměření v rámci her
U8
Charakteristika
- trochu delší doba soustředění se
- některé děti začínají inklinovat ke skupinovým aktivitám ( v párech )
- stále citlivé na nadávky, chtějí, aby je měli všichni rádi
- začínají imitovat starší hráče, hvězdy, spí v dresu
- stále malý smysl pro tempo, běhají až nemůžou
- dodržovat pitný režim
- stále malé rozdíly mezi pohlavími
- začíná se vyvíjet fyzická koordinace ....... rozdíly mezi dětmi
- růst síly především lepší nervosvalové koordinaci
- 200-300 krát za sezónu upadnou
- těžko říci kdo je čí kamarád, mění se to
- stále moc nepřihrávají, stále je ještě moc nenuťme
Tréninková jednotka
- každý svůj míč #3,4
- 2 x týdně kolem 1:15
- malé formy fotbalu 1/1, 2/2, 3/3, 4/4, více raději stále ne ( chumel )
- zvykat si na rozcvičku
- pitný režim
- zařazujeme řetězce pohybových činností ( vhazování - převzetí - vedení - zakončení )
- doplňkové sporty ( házená, vybíjená, přehazovaná, . . . )
- koordinace alespoň 15 minut
Hlavní cíl
- individuální vývoj - základní technické dovednosti, všestranný rozvoj pohybových schopností s důrazem na koordinační a rychlostní
- zábava, zájem o fotbal, návyk na pravidelnou účast
- začátky spolupráce ( magický trojúhelník či čtverec )
- skupinové chování ( pomáhat jiným, nechat si pomoci )
Taktika
- 1/1, krytí míče, tlak na hráče s míčem
- seznamování se všemi posty, univerzálnost
- úvod do konceptu 3 základních situací ve fotbalu: máme míč, nemáme míč, něco mezi
- prohlubování znalosti pravidel ( výkop od brány, rohový kop, výkop, vhazování )
- úvod do přihrávání, spolupráce, návrat ke své bráně při ztrátě míče
- začínáme dodržovat hranice hřiště
Technika
- vedení míče
- úvod do přihrávek
- střelba různými částmi nohy
- zvedání míče, počátky žonglování
- zpracování míče po zemi
- úvod do vhazování
Kondice
- koordinace
- rychlost - zaměření na krátkodobé výkony do 5-8s
- důraz na rovnováze, hra na jedné noze ( noha stojná a kopací )
- sílu rozvíjet přirozenými cvičeními ( úpolové hry, přetahy, ... )
- stimulace aerobní kapacity hlavně průpravnými hrami, nevylučuje se rozvoj obecné vytrvalosti souvislou metodou mírné intenzity - běh( 500m a postupně přidávat po 100-200m v případě, že zvládají bez viditelných potíží ), kolo, plavání
U10
Charakteristika
- opět se prodlužuje doba soustředění, začíná mít více svou hlavu
- již celkem týmová orientace, stále častěji se objevuje záměrné přihrávání
- stále ještě v pohybu, ale už ne tak horečnatě, schopnost plánovat, korigovat tempo
- pohlaví již se začínají vyvíjet separátně
- začínají to brát vážně, i když je to zatím stále hra
- milují dresy, náležitost k týmu
- chtějí hrát a ne čekat
- schopnost sekvenčního myšlení (A přihrává B a B přihrává C, takže míč se dostal od A k C )
- potřebují důvod pro danou činnost, vysvětleme jim proč se co dělá, nacvičuje
- velký rozvoj motoriky .... rychle se učí novým věcem. Je to způsobeno zpomalením růstu při stálém rozvoji relativní síly, výbušné síly, koordinačních schopností, zvyšování kapacity plic, funkce srdce i krevního oběhu
- silnější, vyspělejší hráči mohou dominovat, to ještě nic nemusí vypovídat o skutečných kvalitách hráče
- začátek abstraktního myšlení, mohou začínat chápat ofsajd, ale při hře na něj stejně zapomenou
- začínají cítit větší odpovědnost, po prohraném zápase mohou brečet
- dospělí vně rodiny stoupají na významu
- někteří začínají trénovat, zkoušet sami od sebe, bez povelu ..... to samozřejmě podporujeme, pochválíme, uvedeme jako dobrý příklad
- něco jim říká trenér, něco rodiče, ale oni mohou nakonec dát na kamaráda
Tréninková jednotka
- každý svůj míč #4
- 2 x týdně kolem 1:15
- malé formy fotbalu 1/1, 2/2, 3/3, 4/4, pozvolna více
- rozcvička už raději povinně
- pitný režim
- čtverec, trojúhelník
- úvod do individuální přípravy brankářů
- doplňkové sporty ( basketbal, házená, ... )
- Hlavní cíl
- individuální rozvoj ( koordinační schopnosti, dlouhodobá vytrvalost, rychlost na základě frekvence pohybu a výbušné síly dolních končetin, herní činnosti )
- zábava
- prohlubování spolupráce, položit základy fotbalu
Taktika
Rozvoj předešlých:
- 1/1, krytí míče, tlak na hráče s míčem
- seznamování se všemi posty, univerzálnost
- úvod do konceptu 3 základních situací ve fotbalu: máme míč, nemáme míč, něco mezi
- prohlubování znalosti pravidel ( výkop od brány, rohový kop, výkop, vhazování )
- úvod do přihrávání, spolupráce, návrat ke své bráně při ztrátě míče
- hranice hřiště
Nové:
- bránění 1/1
- útočení 2/1
- přehled ( hlava nahoře )
- hrát rychle, ale vždy s nějakým záměrem, nenakopávat míč nazdařbůh
- nácvik základních standardních situací ( kop od branky, kop z rohu, vhazování z hlediska obranné i útočné fáze )
Technika
Rozvoj předešlých:
- vedení míče
- přihrávání už i vzduchem, tedy i zpracovávání
- střelba různými částmi nohy, po různých situacích( běžecký souboj, ve hře .... )
- zvedání míče, žonglování
- zpracování míče po zemi, po odrazu
- úvod do hry hlavou
Kondice
Pokračovat v předešlém..
U12
Charakteristika
- blíží se, začíná puberta ( dívky dříve )
- rychlejší růst, pozor na zranění
- většina schopna abstraktního myšlení, chápat nějaký koncept hry, systematické řešení problémů, hypotetické situace
- více času tráví s kamarády než rodiči
- sledují co se jim dospělí říkají a co se skutečně dělá
- vytvářejí si žebříček hodnot
- sebekritičnost, uvědomují si úroveň dovedností, a někteří, kterým to moc nejde, končí
- kritika a záporné hodnocení může způsobit velkou ztrátu sebevědomí, přehnaná pochvala zase naopak
- hru berou stále vážněji, ale stále je to hra
- někteří účelově faulují
- přihrávají, i když ví, že se jim míč nevrátí, nabíhají, i když nedostanou míč
- rozvíjí se smysl pro humor
- začínají ztrácet flexibilitu, takže rozcvička je povinná
- zlatý věk učení fotbalu - z hlediska motorického učení nejvhodnější doba pro nácvik a zdokonalování techniky. Podcenění této etapu vývoje se těžko napravuje !
- začíná klesat biologická potřeba pohybu. Je na trenérovi, aby dokázal přesvědčit své svěřence, že hlavně oni rozhodují o vítězství v utkání i své budoucnosti
Tréninková jednotka
- každý svůj míč #4
- 2-3 x týdně kolem 1:15
- malé formy fotbalu 1/1, 2/2, 3/3, 4/4, ale již úvod do 5,6,7,11/5,6,7,11
- rozcvička povinně
- pitný režim
- hry pod tlakem 5/2
- individuální příprava brankářů
Hlavní cíl
- individuální vývoj ( herní činnosti a jejich zdokonalování hlavně v herních podmínkách, koordinační schopnosti, dlouhodobá vytrvalost, rychlost na základě frekvence pohybu )
- spolupráce ( cílevědomý nácvik organizace hry v obraně i útoku )
Taktika
- úvod do ofsajdu
- úvod do taktiky v pravém smyslu slova
- rozvoj předešlých
Nově nebo více:
- změna těžiště hry
- prolínání řad
- uvědomování si 3 různých částí, klimat na hřišti: útok, střed, obrana
- rozvoj konceptu 3 základních situací ve fotbalu ( máme míč, nemáme míč, něco mezi ), přechody mezi nimi
- rozdíl mezi přihrávkou do nohy a do prostoru
- krytí míče, odebírání míče, čtení útočníka, obránce, hra pod tlakem, vytvoření tlaku
Technika
rozvoj předešlých
Nově nebo více:
- zvládání několika fint pro obcházení soupeře
- začátek soustavnějšího nácviku hlavičkování
- střelba skákajícího míče ( volej, halfvolej )
Kondice
- speciální kondiční trénink je stále sekundární záležitost a není třeba na něj klást důraz, pokračujeme v předešlém.
U14
Charakteristika
- puberta v plném proudu, u děvčat o něco dříve. Je to klíčové období pro vývoj psychiky.
- pozor na první lásky
- vznětlivost, nestálost
- vlastní představa o světě i názory na okolí
- vlastní nekritičnost, přeceňování sil a schopností ( pozor na to třeba u posilování )
- růstové změny mohou negativně působit na kvalitu pohybů, dítě je "samá ruka, samá noha", růst končetin je rychlejší než růst trupu - to může přinést pokles celkové koordinace, tím i techniky
Tréninková jednotka
Hlavní cíl
- zdokonalování techniky a taktiky
- zvládnutí herních činností jednotlivce
- zvládnout jeden obranný a jeden útočný systém
- ještě stále stavíme hráče na různé posty a hledáme jejich optimální uplatnění
- kondice
- příprava na přechod do dorostenecké kategorie, což je velký předěl
Taktika
- velká forma fotbalu 11/11: rozestavění do šířky, hloubky
- pozorování, hodnocení herní situace
- hra na postech
- úplná znalost pravidel
Technika
Zvládnutí celého základního technického rejstříku.
Kondice
Úvod do cílenějšího kondičního tréninku:
- rozvoj aerobní kapacity všech druhů: rychlostní, krátkodobá, střednědobá, dlouhodobá ( běhy v terénu )
- začátek rozvoje maximální síly, rozvoj svalové síly
- reakční startovní rychlost
U16
Charakteristika
- poslední vývojové stadium mezi dětstvím a dospělostí
- postupně se vyrovnávají pubertální nesrovnalosti a disproporce a dokončuje (zpomaluje) se růst a vývoj
- postupně se obnovuje soulad mezi jednotlivými funkčními systémy organismu.
- pokračuje hlavně vývoj ve společenském utváření
- koncem období se pozvolna dovršuje tělesný vývoj, projevuje se to v plném rozvoji a výkonnosti všech orgánů těla
- v intelektuální oblasti pokračuje vývoj k vysoké úrovni abstraktního myšlení, zjemňují a zdokonalují se jeho logické komponenty
- dosahuje se plné schopnosti logického usuzování, chápání i nejsložitějších pojmů, využívání analýzy i syntézy
- zklidňuje se dřívější nestálost a vznětlivost, zájmy a potřeby se ustalují
- prohlubuje se citová oblast, utváří se vyhraněný až nekompromisní smysl pro pravdu, spravedlnost, čest či právo
- velmi také sílí touha po nezávislosti, často dochází k odmítání autority rodičů, učitelů a trenérů z důvodu snahy jednat podle vlastních nikým neomezovaných představ a rozhodovat po svém. Objevují se i závažnější problémy jako alkohol, kouření, drogy.
- ve větší míře se zdůrazňuje řízená bezprostřední příprava na sportovní soutěž (pozornost psychickým stavům a jejich ovládání, ladění sportovní formy).
- je třeba počítat s většími obtížemi u chlapců - zvýšené nároky i první významnější úspěchy přicházejí v době, kdy nejsou zcela vyhraněnými osobnostmi. Na druhé straně snaha jednat podle vlastní vůle vede k vyhledávání činností, v nichž by se uplatnili.
- sport k nim beze sporu patří, to je třeba mít na paměti a příležitost nepromarnit. Je to svým způsobem jedna z posledních možností ovlivnění. U dospělých se naděje zmenšuje, těžko lze předělat člověka, který už prošel jistým vývojem.
- na mladého člověka v tomto věku obvykle málo působí formální, tj. vynucená autorita, ale spíše osobnost se vším, co se tím chápe: člověk kulturní, taktně jednající, chápající a přiměřeně tolerantní.
Tréninková jednotka
Hlavní cíl
- velkým objemem tréninkové činnosti pracovat na celkovém rozvoji
Taktika
Větší důraz a pozornost se přesouvá na taktickou přípravu:
- výměna míst, prolínání řad i jednotlivců
- vzájemné zajišťování, přebírání
- zónová, osobní, kombinovaná obrana
- rychlý protiútok
- přenášení těžiště hry
Technika
Pokračuje zdokonalování techniky až do potřebných detailů.
Kondice
- od 16 let je možné výrazněji zvyšovat tréninkové nároky
- během tohoto období hráči dosahují nejvyšší úrovně koordinace pohybů, dochází k výraznému nárůstu svalové síly, zlepšují se rychlostní schopnosti v závislosti na zvyšování silových schopností dolních končetin.
- nic nebrání rozvíjení všech pohybových schopností, značné možnosti jsou už v silové a vytrvalostní oblasti, organismus je připraven i na anaerobní zatížení
- hráči mají maximum předpokladů pracovat při zatížení rychlostně-vytrvalostního charakteru, který je obvykle doprovázen tvorbou laktátu
U18
- zde již struktura tréninkového procesu výrazně neliší od tréninku dospělých
- koncem dorostového věku přichází doba maximální trénovatelnosti
U20
dospělý