Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Věkové kategorie a fotbal

Věkové kategorie a fotbal

Obsah
Věkové kategorie a fotbal
U6
U8
U10
U12
U14
U16
U18
U20
-všechny strany
V tomto odstavci se posuneme od obecného pohledu více směrem ke specifikám fotbalu. Pro tyto účely též použijeme jemnější členění věkových kategorií.

U6

Charakteristika

  • schopnost soustředit se jen na krátkou dobu, v jednu chvíli jsou schopni zabývat se jen jedním problémem, pochopí jen jednoduchá pravidla, stručně a rychle vysvětlená, nechápou nebo zapomínají ( kde je moje branka, kdo je soupeř, kde končí hřiště …..) ........ trpělivost, zasmějme se s nimi, letící letadlo je zaujme víc než fotbal ........ koukněme se na něj společně, často pláčou kvůli bolesti ( nebo předstírané bolesti )
  • většina je individuálně orientovaná ( já, můj míč , … ), týmová spolupráce téměř neexistuje, při hře do 20s vzniká jeden velký chumel ....... volme malé formy 3/3, 4/4
  • nepřihrávají, nechme je
  • zranitelní nadávkami, výčitkami ..... chválit, povzbuzovat, bez tlaku, stressu ........ hodně chválit, ale bez zbytečných odměn za vítězství
  • nejsou rozdíly mezi pohlavími
  • milují pohyb, skákání, běhání … . tak je nechte, každá aktivita nemusí být nevyhnutně s míčem
  • malý smysl pro tempo, rychle se unaví, ale brzo obnoví ..... vhodné intervaly zatížení a odpočinku
  • dodržovat pitný režim
  • ukázka je lepší než dlouhé vysvětlování

Tréninková jednotka

Spousta hráčů nepřišla úplně sama od sebe. Naším úkolem je umožnit jim si hrát, získat je pro fotbal.

  • pokud to jde, všechno s míčem
  • 2 x týdně kolem 1 hodiny ( půl hodiny tvoří průpravné hry )
  • ať je to zábava, spousta různých cvičení a her předchází nudě, nepozornosti
  • výkonnostní skupiny
  • pitný režim
  • každý svůj míč #3,4
  • malé formy fotbalu 1/1, 2/2, 3/3, 4/4, více raději stále ne ( chumel )
  • podporuj kvalitní první dotek s míčem, ať si ho pěkně zpracují, udrží, vedou – na přihrávku je čas. Špatné jsou pokřiky: “Kopni do toho”, “Odkopni” …, hráči pak získávají špatné návyky. Kdy jindy si má osvojit schopnost rozhodování, nápaditosti atd., než v dobách, kdy nejde o výsledek. Jeden otec dokonce:”Nepřihrávej míč, dokud ti není 11, ať si říká trenér co chce !” . . . . i když je to extrémní názor, na této myšlence něco je
  • nepěstujeme posty, maximálně tvar ( trojúhelník, čtverec )
  • při hře nenutíme dodržovat postranní čáry

Hlavní cíl

  • individuální vývoj
  • zábava

Taktika

  • bez rukou: děti mají často zvyk brát míč do rukou
  • pochopení a uvědomování si vlastní a soupeřovy brány

Technika

  • vedení míče
  • zpracování po zemi
  • úvod do střelby

Kondice

  • všeobecný rozvoj bez zaměření v rámci her

U8

Charakteristika

  • trochu delší doba soustředění se
  • některé děti začínají inklinovat ke skupinovým aktivitám ( v párech )
  • stále citlivé na nadávky, chtějí, aby je měli všichni rádi
  • začínají imitovat starší hráče, hvězdy, spí v dresu
  • stále malý smysl pro tempo, běhají až nemůžou
  • dodržovat pitný režim
  • stále malé rozdíly mezi pohlavími
  • začíná se vyvíjet fyzická koordinace ....... rozdíly mezi dětmi
  • růst síly především lepší nervosvalové koordinaci
  • 200-300 krát za sezónu upadnou
  • těžko říci kdo je čí kamarád, mění se to
  • stále moc nepřihrávají, stále je ještě moc nenuťme

Tréninková jednotka

  • každý svůj míč #3,4
  • 2 x týdně kolem 1:15
  • malé formy fotbalu 1/1, 2/2, 3/3, 4/4, více raději stále ne ( chumel )
  • zvykat si na rozcvičku
  • pitný režim
  • zařazujeme řetězce pohybových činností ( vhazování - převzetí - vedení - zakončení )
  • doplňkové sporty ( házená, vybíjená, přehazovaná, . . . )
  • koordinace alespoň 15 minut

Hlavní cíl

  • individuální vývoj - základní technické dovednosti, všestranný rozvoj pohybových schopností s důrazem na koordinační a rychlostní
  • zábava, zájem o fotbal, návyk na pravidelnou účast
  • začátky spolupráce ( magický trojúhelník či čtverec )
  • skupinové chování ( pomáhat jiným, nechat si pomoci )

Taktika

  • 1/1, krytí míče, tlak na hráče s míčem
  • seznamování se všemi posty, univerzálnost
  • úvod do konceptu 3 základních situací ve fotbalu: máme míč, nemáme míč, něco mezi
  • prohlubování znalosti pravidel ( výkop od brány, rohový kop, výkop, vhazování )
  • úvod do přihrávání, spolupráce, návrat ke své bráně při ztrátě míče
  • začínáme dodržovat hranice hřiště

Technika

  • vedení míče
  • úvod do přihrávek
  • střelba různými částmi nohy
  • zvedání míče, počátky žonglování
  • zpracování míče po zemi
  • úvod do vhazování

Kondice

  • koordinace
  • rychlost - zaměření na krátkodobé výkony do 5-8s
  • důraz na rovnováze, hra na jedné noze ( noha stojná a kopací )
  • sílu rozvíjet přirozenými cvičeními ( úpolové hry, přetahy, ... )
  • stimulace aerobní kapacity hlavně průpravnými hrami, nevylučuje se rozvoj obecné vytrvalosti souvislou metodou mírné intenzity - běh( 500m a postupně přidávat po 100-200m v případě, že zvládají bez viditelných potíží ), kolo, plavání

U10

Charakteristika

  • opět se prodlužuje doba soustředění, začíná mít více svou hlavu
  • již celkem týmová orientace, stále častěji se objevuje záměrné přihrávání
  • stále ještě v pohybu, ale už ne tak horečnatě, schopnost plánovat, korigovat tempo
  • pohlaví již se začínají vyvíjet separátně
  • začínají to brát vážně, i když je to zatím stále hra
  • milují dresy, náležitost k týmu
  • chtějí hrát a ne čekat
  • schopnost sekvenčního myšlení (A přihrává B a B přihrává C, takže míč se dostal od A k C )
  • potřebují důvod pro danou činnost, vysvětleme jim proč se co dělá, nacvičuje
  • velký rozvoj motoriky .... rychle se učí novým věcem. Je to způsobeno zpomalením růstu při stálém rozvoji relativní síly, výbušné síly, koordinačních schopností, zvyšování kapacity plic, funkce srdce i krevního oběhu
  • silnější, vyspělejší hráči mohou dominovat, to ještě nic nemusí vypovídat o skutečných kvalitách hráče
  • začátek abstraktního myšlení, mohou začínat chápat ofsajd, ale při hře na něj stejně zapomenou
  • začínají cítit větší odpovědnost, po prohraném zápase mohou brečet
  • dospělí vně rodiny stoupají na významu
  • někteří začínají trénovat, zkoušet sami od sebe, bez povelu ..... to samozřejmě podporujeme, pochválíme, uvedeme jako dobrý příklad
  • něco jim říká trenér, něco rodiče, ale oni mohou nakonec dát na kamaráda

Tréninková jednotka

  • každý svůj míč #4
  • 2 x týdně kolem 1:15
  • malé formy fotbalu 1/1, 2/2, 3/3, 4/4, pozvolna více
  • rozcvička už raději povinně
  • pitný režim
  • čtverec, trojúhelník
  • úvod do individuální přípravy brankářů
  • doplňkové sporty ( basketbal, házená, ... )
  • Hlavní cíl
  • individuální rozvoj ( koordinační schopnosti, dlouhodobá vytrvalost, rychlost na základě frekvence pohybu a výbušné síly dolních končetin, herní činnosti )
  • zábava
  • prohlubování spolupráce, položit základy fotbalu

Taktika

Rozvoj předešlých:

  • 1/1, krytí míče, tlak na hráče s míčem
  • seznamování se všemi posty, univerzálnost
  • úvod do konceptu 3 základních situací ve fotbalu: máme míč, nemáme míč, něco mezi
  • prohlubování znalosti pravidel ( výkop od brány, rohový kop, výkop, vhazování )
  • úvod do přihrávání, spolupráce, návrat ke své bráně při ztrátě míče
  • hranice hřiště

Nové:

  • bránění 1/1
  • útočení 2/1
  • přehled ( hlava nahoře )
  • hrát rychle, ale vždy s nějakým záměrem, nenakopávat míč nazdařbůh
  • nácvik základních standardních situací ( kop od branky, kop z rohu, vhazování z hlediska obranné i útočné fáze )

Technika

Rozvoj předešlých:

  • vedení míče
  • přihrávání už i vzduchem, tedy i zpracovávání
  • střelba různými částmi nohy, po různých situacích( běžecký souboj, ve hře .... )
  • zvedání míče, žonglování
  • zpracování míče po zemi, po odrazu
  • úvod do hry hlavou

Kondice

Pokračovat v předešlém..


U12

Charakteristika

  • blíží se, začíná puberta ( dívky dříve )
  • rychlejší růst, pozor na zranění
  • většina schopna abstraktního myšlení, chápat nějaký koncept hry, systematické řešení problémů, hypotetické situace
  • více času tráví s kamarády než rodiči
  • sledují co se jim dospělí říkají a co se skutečně dělá
  • vytvářejí si žebříček hodnot
  • sebekritičnost, uvědomují si úroveň dovedností, a někteří, kterým to moc nejde, končí
  • kritika a záporné hodnocení může způsobit velkou ztrátu sebevědomí, přehnaná pochvala zase naopak
  • hru berou stále vážněji, ale stále je to hra
  • někteří účelově faulují
  • přihrávají, i když ví, že se jim míč nevrátí, nabíhají, i když nedostanou míč
  • rozvíjí se smysl pro humor
  • začínají ztrácet flexibilitu, takže rozcvička je povinná
  • zlatý věk učení fotbalu - z hlediska motorického učení nejvhodnější doba pro nácvik a zdokonalování techniky. Podcenění této etapu vývoje se těžko napravuje !
  • začíná klesat biologická potřeba pohybu. Je na trenérovi, aby dokázal přesvědčit své svěřence, že hlavně oni rozhodují o vítězství v utkání i své budoucnosti

Tréninková jednotka

  • každý svůj míč #4
  • 2-3 x týdně kolem 1:15
  • malé formy fotbalu 1/1, 2/2, 3/3, 4/4, ale již úvod do 5,6,7,11/5,6,7,11
  • rozcvička povinně
  • pitný režim
  • hry pod tlakem 5/2
  • individuální příprava brankářů

Hlavní cíl

  • individuální vývoj ( herní činnosti a jejich zdokonalování hlavně v herních podmínkách, koordinační schopnosti, dlouhodobá vytrvalost, rychlost na základě frekvence pohybu )
  • spolupráce ( cílevědomý nácvik organizace hry v obraně i útoku )

Taktika

  • úvod do ofsajdu
  • úvod do taktiky v pravém smyslu slova
  • rozvoj předešlých


Nově nebo více:

  • změna těžiště hry
  • prolínání řad
  • uvědomování si 3 různých částí, klimat na hřišti: útok, střed, obrana
  • rozvoj konceptu 3 základních situací ve fotbalu ( máme míč, nemáme míč, něco mezi ), přechody mezi nimi
  • rozdíl mezi přihrávkou do nohy a do prostoru
  • krytí míče, odebírání míče, čtení útočníka, obránce, hra pod tlakem, vytvoření tlaku

Technika

rozvoj předešlých

Nově nebo více:

  • zvládání několika fint pro obcházení soupeře
  • začátek soustavnějšího nácviku hlavičkování
  • střelba skákajícího míče ( volej, halfvolej )

Kondice

  • speciální kondiční trénink je stále sekundární záležitost a není třeba na něj klást důraz, pokračujeme v předešlém.

U14

Charakteristika

  • puberta v plném proudu, u děvčat o něco dříve. Je to klíčové období pro vývoj psychiky.
  • pozor na první lásky
  • vznětlivost, nestálost
  • vlastní představa o světě i názory na okolí
  • vlastní nekritičnost, přeceňování sil a schopností ( pozor na to třeba u posilování )
  • růstové změny mohou negativně působit na kvalitu pohybů, dítě je "samá ruka, samá noha", růst končetin je rychlejší než růst trupu - to může přinést pokles celkové koordinace, tím i techniky

Tréninková jednotka

Hlavní cíl

  • zdokonalování techniky a taktiky
  • zvládnutí herních činností jednotlivce
  • zvládnout jeden obranný a jeden útočný systém
  • ještě stále stavíme hráče na různé posty a hledáme jejich optimální uplatnění
  • kondice
  • příprava na přechod do dorostenecké kategorie, což je velký předěl

Taktika

  • velká forma fotbalu 11/11: rozestavění do šířky, hloubky
  • pozorování, hodnocení herní situace
  • hra na postech
  • úplná znalost pravidel

Technika

Zvládnutí celého základního technického rejstříku.

Kondice

Úvod do cílenějšího kondičního tréninku:

  • rozvoj aerobní kapacity všech druhů: rychlostní, krátkodobá, střednědobá, dlouhodobá ( běhy v terénu )
  • začátek rozvoje maximální síly, rozvoj svalové síly
  • reakční startovní rychlost

U16

Charakteristika

  • poslední vývojové stadium mezi dětstvím a dospělostí
  • postupně se vyrovnávají pubertální nesrovnalosti a disproporce a dokončuje (zpomaluje) se růst a vývoj
  • postupně se obnovuje soulad mezi jednotlivými funkčními systémy organismu.
  • pokračuje hlavně vývoj ve společenském utváření
  • koncem období se pozvolna dovršuje tělesný vývoj, projevuje se to v plném rozvoji a výkonnosti všech orgánů těla
  • v intelektuální oblasti pokračuje vývoj k vysoké úrovni abstraktního myšlení, zjemňují a zdokonalují se jeho logické komponenty
  • dosahuje se plné schopnosti logického usuzování, chápání i nejsložitějších pojmů, využívání analýzy i syntézy
  • zklidňuje se dřívější nestálost a vznětlivost, zájmy a potřeby se ustalují
  • prohlubuje se citová oblast, utváří se vyhraněný až nekompromisní smysl pro pravdu, spravedlnost, čest či právo
  • velmi také sílí touha po nezávislosti, často dochází k odmítání autority rodičů, učitelů a trenérů z důvodu snahy jednat podle vlastních nikým neomezovaných představ a rozhodovat po svém. Objevují se i závažnější problémy jako alkohol, kouření, drogy.
  • ve větší míře se zdůrazňuje řízená bezprostřední příprava na sportovní soutěž (pozornost psychickým stavům a jejich ovládání, ladění sportovní formy).
  • je třeba počítat s většími obtížemi u chlapců - zvýšené nároky i první významnější úspěchy přicházejí v době, kdy nejsou zcela vyhraněnými osobnostmi. Na druhé straně snaha jednat podle vlastní vůle vede k vyhledávání činností, v nichž by se uplatnili.
  • sport k nim beze sporu patří, to je třeba mít na paměti a příležitost nepromarnit. Je to svým způsobem jedna z posledních možností ovlivnění. U dospělých se naděje zmenšuje, těžko lze předělat člověka, který už prošel jistým vývojem.
  • na mladého člověka v tomto věku obvykle málo působí formální, tj. vynucená autorita, ale spíše osobnost se vším, co se tím chápe: člověk kulturní, taktně jednající, chápající a přiměřeně tolerantní.

 

Tréninková jednotka

Hlavní cíl

  • velkým objemem tréninkové činnosti pracovat na celkovém rozvoji

Taktika

Větší důraz a pozornost se přesouvá na taktickou přípravu:

  • výměna míst, prolínání řad i jednotlivců
  • vzájemné zajišťování, přebírání
  • zónová, osobní, kombinovaná obrana
  • rychlý protiútok
  • přenášení těžiště hry

Technika

Pokračuje zdokonalování techniky až do potřebných detailů.

Kondice

  • od 16 let je možné výrazněji zvyšovat tréninkové nároky
  • během tohoto období hráči dosahují nejvyšší úrovně koordinace pohybů, dochází k výraznému nárůstu svalové síly, zlepšují se rychlostní schopnosti v závislosti na zvyšování silových schopností dolních končetin.
  • nic nebrání rozvíjení všech pohybových schopností, značné možnosti jsou už v silové a vytrvalostní oblasti, organismus je připraven i na anaerobní zatížení
  • hráči mají maximum předpokladů pracovat při zatížení rychlostně-vytrvalostního charakteru, který je obvykle doprovázen tvorbou laktátu

U18

  • zde již struktura tréninkového procesu výrazně neliší od tréninku dospělých
  • koncem dorostového věku přichází doba maximální trénovatelnosti

U20

dospělý

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz