Holandská vize očima Američana
39. Filozofie malých herních forem
Středa, 13 Květen 2009 08:39
„Trenér, který přijme filozofii, že by se hráči měli učit hrát fotbal participováním v reálných fotbalových situacích, musí též přijmout způsob organizace TJ, který z toho vyplývá.“ Bert van LingenOblast, ve které Holandská vize vyniká, je myšlení. Čtení a pochopení hry je přikládána velká důležitost. Není tedy překvapení, že se tyto elementy prolínají všemi částmi celého tréninkového procesu. Chápání hry, kdo hraje, kdo trénuje, jak probíhá proces učení: to jsou elementy na kterých je budována filozofie Holandské vize. Tyto 4 elementy jsou viděny jako celek, společně. Jsou na sobě závislé a ovlivňují se.
Abyste plně využili přínosy her malých forem, je třeba pochopit jejich filozofii. Ušetří vám to čas a poskytne kontinuitu vašeho procesu. Budete mít konzistentní strukturu zahrnující Předpoklady na základě kterých jsou činěna Rozhodnutí. Zde je několik takových:
P: Fotbal je aktivita ve volném čase.
Je to dobrovolné. Děti hrají fotbal, protože chtějí.
R: Hlavním cílem musí být zábava.
P: Co je na hře baví, se může lišit.
Motivace pro hru může individuálně odlišná.
R: Klademe důraz na to, co oslovuje většinu.
P: Děti hrají fotbal, protože rádi hrají fotbal.
Rádi třeba vyhrávají, dávají třeba góly, třeba jsou rádi s přáteli.
R: Středem pozornosti musí být fotbal.
P: Takový koníček se může stát dlouhodobou pohybovou aktivitou i v dospělosti.
Neodraďme děti osobními ambicemi trenérů a touhou po okamžitých výsledcích.
R: Výchova fotbalisty je dlouhodobý proces.
P: Aktivity ve volném čase mohou být jednoduše změněny.
R: Vytvoř prostředí, kam se rádi vracejí.
P: Děti netráví takovými aktivitami tolik času jako dříve jejich rodiče.
R: Trénink musí být účinný a efektivní.
P: Vítězství jsou důležitá. Je to hlavní cíl.
R: Trenér posunuje děti směrem k tomuto cíli.
P: Hlavní cíl je složen s menších dílčích. Dílčí cíle musí být plněny postupně.
R: Trenér musí pracovat se specifickými cíli.
P: Učení je důležité. Je měřeno neustálými změnami v chování.
R: Sleduje trenér.
P: Středem pozornosti musí být děti. Bez hráčů není hra.
R: Prostředí musí být vytvořeno podle potřeb dětí.
P: Hra musí umožňovat hodnocení úspěšnosti.
R: Hodnocení vytvořit podle potřeb hry.
P: Učení je postupné. Probíhá v čase spolu s růstem.
R: Opakuj základní činnosti za postupně složitějších podmínek.
P: Děti se učí hrát fotbal hraním fotbalu. Nenaučí se ho hraním něčeho jiného.
R: Trénuj fotbal.
P: Trenér, který není před hráči, je brzdí. Děti rostou, trenér musí také.
R: Sebevzdělávání je nekončící cyklus.
P: Děti nepřijmou problémy, které nejsou jejich, někdy ani ty jejich.
R: Nech je převzít zodpovědnost.
Komentáře |
|
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
Powered by !JoomlaComment 3.26