Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Banner

Zajímavosti

Takhle trénují útočnou fázi ve Španělsku

Před časem navštívil naši republiku špičkový expert na mládežnický fotbal pan Ginés Meléndez Sotos ze Španělska. Postřehy z jeho přednášky jsme již přinesli dříve a můžete je zhlédnout v sekci Rozhovory. Protože se vždy snažíme přiblížit praxi, nabízíme Vám ukázku cvičení, které praktikuje tento uznávaný odborník se svými svěřenci. Vycházíme při tom z materiálu Newsletter for coaches ( číslo 36, červen 2007 ), vydává UEFA.

Průpravná hra pro rozvoj útočných činností

Cíl

  • Rozvoj kreativity v útočné fázi
  • Rozvoj schopností pro vedení útoku
  • Rozpoznávání a chápání optimálních způsobů řešení vzhledem k dané herní situaci

Situace

  • Dva týmy, 9v9 ( včetně brankářů ), rozestavění 1-3-4-1
  • 1 brankář, 3 obránci, 4 záložníci ( protože obránci jsou pouze tři, musí být využívané obranné taktické kombinace jako je vzájemné zajišťování a zónová obrana )
  • Herní prostor 60 x 50 m, mety pro vymezení tohoto prostoru
  • 2 x branka

Pravidla

  • Obránce dostane míč od brankáře a má 3 doteky s míčem, než ho soupeř může začít napadat ( pasivně či aktivně )
  • Obránci mají k dispozici pouze 3 doteky i během celého dalšího průběhu herní činnosti, ostatní hráči mají počet doteků s míčem neomezený
  • Útočná fáze je vedena následujícími možnými variantami:
    • A – po třech dotecích může obránce přihrát pouze do křídelního prostoru na krajního záložníka. Krajní obránce pak podporuje útočnou fází naběhnutím do křídelního prostoru a vytvořením herní situace 2v1 ( přečíslení ) v tomto prostoru.
    • B – jestliže přihrávka směřuje na středního záložníka, musí tento záložník svoji přihrávku směřovat na hráče na opačné straně hřiště než odkud přihrávka přišla, prostě musí přenést hru.
    • C - pokud je adresátem přihrávky útočník, je jeho úkolem přihrát zpět na středního záložníka a okamžitě naběhnout do jednoho z křídelních prostor ( vzdálenějšího či bližšího ).
    • D – jestliže krajní záložník přijme přihrávku od obránce a vrátí ji krajnímu obránci, je povinností krajního obránce směřovat přihrávku dopředu na nejvzdálenějšího záložníka či útočníka.

Pozor

  • Střední obránce nesmí opustit svůj post
  • Krajní obránci podporují útočnou fázi přečíslením v křídelním prostoru
  • Plynulé přenášení těžiště hry
  • Neustálý pohyb, zvláště v případě, že mají míč obránci

Průběh

Prvních 10 minut:
  • Postupně opakovaně pilujeme všechny 4 popsané varianty A, B, C, D
  • Bránící tým zatím brání jen pasivně
  • Týmy pravidelně střídáme
Dalších 5 minut:
  • Bránící tým brání aktivně
Závěrečných 10 minut, průpravná hra s těmito pravidly:
  • Gól dosažený po jedné z nacvičovaných útočných kombinací platí za dva

 

Zde najdete Flash Player, ktery je treba nainstalovat, aby jste meli moznost sledovat video.

Závěrem

Z předvedené ukázky si můžete udělat představu, jak může probíhat tréninková jednotka zaměřená na útočnou fázi pod vedením španělského reprezentačního trenéra ( v současné době U17 ). Jak jste si jistě všimli, lze tímto „cvičením“ zaplnit velkou část hlavní části tréninkové jednotky a uplatnit jej v praxi, zvláště když k ukázce přistoupíme aktivně a přizpůsobíme ji svým potřebám či vymyslíme další varianty či úpravy. Domníváme se, že cvičení je určeno pro dorostenecké věkové katagorie.
Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
APLACHY  - Cvičení ala Mélendez Sotos |18-04-2009 22:15:24
Ano cvičení je vskutku cíleno do dorosteneckých kategorií, ale takto
jednoduchá schématická cvičení lze provádět i v žácích či u mužů.
Jde o to, že takovému hernímu cvičení a pak i hře, předchází
průpravné cvičení, které schématizuje pohyby jednotlivých hráčů,při
častějším opakováníje ukládá do "podvědomého" řízení
pohybu a pak jsou hráči schopni na situace reagovat i ve hře. nemyslím tím
tedy jen hráče s míčem, ale i hráče bez míče. Např. útočník ví, že
jakmile jde zpětná přihrávka ke krajnímu obránci, musí se okamžitě
rozebíhat do volného prostoru na straně, záložník jde s ním pro možnost
zpětné přihrávky a druhý útočník načasuje pohyb před branku na
zakončení. To jsou schémata, která když vyjdou pak se velmi šopatně
brání, protože je do akce zapojeno více hráčů najednou a všichni vědí
co mají očekávat.TO JE SPRÁVNÁ VERSE TOHO, KDYŽ TRENÉŘI NĚKDY
ŘÍKAJÍ, ŽE HRÁČI VĚDÍ CO MAJÍ HRÁT, ALE ONI TO ČASTO NEVĚDÍ,
PROTOŽE TAKTO PŘEDNASTAVENÁ ŘEŠENÍ SITUACÍ NEMAJÍ ZAŽITA.
Důležitý
bod trenérské práce je v tomto smyslu vysvětlit hráčům proč se cvičení
vlastně dělá, a že je to dobré nejen pro výsledek, ale i pro
souhru,týmovou soudržnost, rozvoj inteligence, atd...To se samozřejmě
vysvětluje poměrně těžko, aby trenér hráče zaujal a nenudil...
přichází tedy ke slovu další část trenérského talentu.
s pozdravem

Tonda Plachý

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz