Diagnostika, testy
Diagnostika pohybových schopností - Diagnostika motorických dovedností
Čtvrtek, 28 Květen 2009 06:20
Obsah |
---|
Diagnostika pohybových schopností |
Somatotyp |
Lateralita |
Diagnostika pohybových schopností |
Diagnostika motorických dovedností |
-všechny strany |
Diagnostika motorických dovedností
Co je to motorická dovednost?
- učením získaný předpoklad správně, rychle a úsporně řešit pohybový úkol
- učením získaná pohotovost řešit správně, rychle a úsporně určitý pohybový úkol či efektivně vykonávat určitou činnost
- učením získaný předpoklad správně, rychle a účelně řešit pohybové úkoly
Motorické dovednosti a schopnosti jsou ve velmi úzkém vztahu - přímo ovlivňují kvalitu pohybové činnosti. Většina pohybových úkolů obsahuje nároky na několik pohybových schopností a dovedností současně. Pro dosažení maximálního výkonu je třeba integrace všech složek tohoto otevřeného systému. Ve většině pohybových činností není zapojena pouze základní schopnost, ale je spojeno více pohybových schopností v schopnost hybridní. Pohybové schopnosti a jejich rozvoj jsou dány biologickými předpoklady jedince. Úroveň motorických schopností a dovedností je dána: věkem, pohlavím, motorikou, somatickými předpoklady, psychickými procesy, stavy a vlastnosti, výživou atd.
Základními znaky motorických dovedností jsou:
- kvalita výsledků senzomotorické činnosti
- rychlost jejího provedení
- ekonomičnost provedení
- způsob provedení pohybu
Testování motorických dovedností dělíme :
a) z hlediska místa provádění
- laboratorní
- terénní
b) z hlediska testovaných osob
- individuální
- skupinové
Testování motorických dovedností provádíme buďto posuzováním nebo pomocí testovacích systémů (testové baterie, testový profil).
Vybrané posuzovací techniky:
- hodnocení na základě celkového dojmu
- kontrolní seznam
- posuzovací škály
- uspořádání do pořadí
- postupné srovnávání dovedností jedinců mezi sebou
- třídění do skupin
- kolektivní posuzování
- speciálně připravený dotazník
Při posuzování můžeme jako nejednoduší způsob zvolit teorii položkových odpovědí (IRT), přičemž hodnocení je prováděno pouze systémem 1=splnil, 0=nesplnil.
Příklady testování:
Škála pro hodnocení dovedností manipulace s míčem:
1.kroužení míčem kolem pasu 2.vyhodit míč vzhůru, dvojitý obrat, chytit míč oběma rukama 3.vyhodit míč vzhůru a vpřed přes hlavu a míč chytit před tělem do obou rukou 4.nadhodit míč mezi nohama a rychle vyměnit postavení rukou, chytit míč oběma rukama 5.vyhodit míč vzhůru, sed na zem, vztyk, chytit míč oběma rukama 6.vyhodit míč vzhůru, sed na zem, chytit míč oběma rukama 7.vyhodit míč vzhůru, dotknout se oběma rukama země, chytit míč oběma rukama 8.odhodit míč na zeď, dvojitý obrat, chytit odražený míč oběma rukama před jeho dopadem na zem 9.odhodit míč na zeď, chytit odražený míč stejnou rukou jako co házela před dopadem na zem 10.ze sedu vyhodit míč vzhůru,vztyk,chytit míč oběma rukama
Další metodou je hodnocení pohybových dovedností podle Haywoodové.Tato metodika obsahuje pozorovací plán pro určitý typ dovednosti,tzv.klíč k určení úrovně vykonané dovednosti. Tato metoda se dá použít pro následující dovednosti: běh, skok z místa, skákání, házení, úder raketou, chytání, úroveň kopání
Jako příklad této metody zde uvádíme běh.
Při posuzování motorických dovedností se musíme vyvarovat následujících chyb:
Haló efektu, vlivu známosti, logické chyby, chyby kontrastu, chyby přísnosti a benevolence, chyby centrální tendence, chyby tradice, vnímání aktuálního psychické stavu.