Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Banner

Seriál o psychické přípravě

2. Motiv a postoj

V minulém čísle jsme zdůvodnili, proč se věnovat mysli sportovce. Nyní si popišme dva základní pojmy: MOTIV A POSTOJ. A pamatujme si: Nejde jen o fotbal. Stejné procesy jako ve fotbale, fungují v jakémkoliv jiném sportu, nebo třeba při učení jazyků.

 

 

 

 

 

Motiv = cíl. Stanovte si ho!


Jestliže chcete něčeho dosáhnout, musíte přesně vědět čeho. Zní to samozřejmě, že? Ale divili byste se, kolik kluků a holek sportuje jen proto, „aby něco dělali“. Můžete si být jisti, že ti moc úspěšní nebudou. Jděte na to úplně jinak. Stanovte si jasný cíl, k němuž chcete dojít. Představte si ho jako maják, ke kterému se vydáváte. Mějte ho neustále před sebou a pokud náhodou musíte sejít z cesty, nikdy neztraťte povědomí, že k němu brzy zase musíte odbočit.


Pokud se takto nedokážete nasměrovat jen v mysli, použijte pomůcky. Vezměte si tužku a papír, sedněte si někde v klidu, kde vás nikdo nebude rušit a napište si, čeho chcete dosáhnout.


Jakmile totiž budete mít vlastní cíl, který si před sebou vytyčíte sami, najednou se ve vás roznítí motivace.

 

Ovšem moment: Co to vlastně je ta motivace?
Ve skutečnosti jde o obrovský motor, který vás požene dopředu.
Chcete se stát ligovým fotbalistou? Vylepte si v pokojíčku z Hattriku plakát svého oblíbeného hráče. To bude váš hlavní maják. Když se vám nebude dařit, budete muset překonat nějaké těžkosti, podívejte se na ten plakát a klidně na toho Nedvěda nebo Rosického na zdi zakřičte: „Chci být jako ty a jednou se mi to povede!“

Měli by o tom vědět i vaši rodiče a trenéři, nebo lidé, k nimž pociťujete největší důvěru. Až budete potřebovat povzbudit, měli by vám vaši blízcí připomenout, že právě ten plakát v pokojíčku vám něco naznačuje. Ne, nemá cenu, aby o tom mluvili denně. Stačí tehdy, když se jim bude zdát, že se svého cíle vzdáváte.

 

Na cestě k vašemu hlavnímu majáku – cíli si však musíte vytyčit i několik bližších, krátkodobých cílů, které pro vás na této pouti budou jakýmisi „etapovými městy“. Než se totiž stanete hvězdou Premier League, bude vám to chvíli trvat. Ale aby vás to nepřestalo bavit, dopřejte si radost z dosahování těchto průběžných cílů. Stanovte si je na současnou sezonu, na jednotlivé dovednosti i na každý trénink.

 

Mohou vám k tomu pomoci rodiče nebo trenéři. Pokaždé by vám měli vysvětlit, proč právě tohle cvičení děláte. Nepochopili jste, proč máte neustále probíhat koordinačním žebříkem? Nebojte se zeptat a trenér by vám měl vysvětlit, že tím pracujete na koordinaci dolních končetin. Nikdy nezapomínejte, že cíle každého cvičení chcete dosáhnout kvůli sobě, ne kvůli trenérovi, učiteli nebo rodiči.

 

Na trenérech či rodičích pak je hlídat, aby hráč touhu dojít k cíli neztrácel. Někdy k tomu může pomoct odpočinek, odreagování. Na dva nebo tři dny fotbal třeba úplně vypusťte. Nejlépe v situaci, kdy jste se maximálně snažili, ale už jste vyčerpaní. Pak si užijte pár dní, kdy se budete na fotbal snažit zapomenout. Určitě už jste slyšeli pojem „vyčistit si hlavu“. Tak přesně o tom nyní mluvíme. Běžte do kina, zahrajte si jiný sport, zkrátka na chvíli „zapomeňte“ na svůj hlavní cíl.

 

Jindy je ale možné, že na sobě sami přestáváte chtít pracovat. Pak by měl přijít na řadu „vztyčený prst“ a připomenutí cíle. Pak musí opět zasáhnout trenér/rodič/učitel.
Taková situace ale zároveň jasně ukazuje, že motiv nebyl stanovený správně, protože vás nedokázal udržet na stanovené cestě. Buďte tedy vstřícní a pomožte trenérovi najít vhodnější cíl, který ve vás znovu zažehne motivaci pokračovat dál.
Tím se dostáváme k dalšímu bodu – vašemu postoji.

 

Postoj – bez vaší snahy a spolupráce to nepůjde

Po celou dobu vidíte před sebou cíl, jehož chcete dosáhnout. Na cestě k jeho dosažení ale musíte zaujmout správný postoj. Představte si situaci, kdy na vás trenér (rodič nebo učitel) křičí, protože něco děláte špatně. Vidíte za tím „zbytečnou šikanu“? To je ale špatný postoj. Nebo si uvědomíte, že ten křik vás upozorňuje na něco, co se vám nedaří, a vy máte možnost to zlepšit. Neběháte dost rychle? Po cestě ze školy si dejte pár sprintů. Střílí ostatní lépe než vy? Vezměte si míč a každý den si dejte třeba 20 střel na branku. Uvidíte, že za pár týdnů budete patřit mezi nejlepší střelce. Hlavní ale je, že poznáte, co vám nejde, a SAMI S TÍM BUDETE CHTÍT NĚCO UDĚLAT. SAMI BUDETE HLEDAT MOŽNOSTI ZLEPŠENÍ. To je správný postoj!

 

Pak se nastartuje takzvaný domino efekt. Jakmile máte správný postoj, okamžitě zjistíte, že máte i vůli a touhu dojít k cíli, brzy na sobě poznáte, že se zlepšujete, protože na sobě pracujete. Záhy roste i váš výkon, což se vzápětí projeví přímo v akci – například v zápase.

 

Trenéři občas dělají chybu, že své svěřence honí do posilovny jako dozorci. Přikazují jim, že dnes musí udělat 50 kliků navíc a 50 dřepů navíc. Jakmile ale tyhle příkazy přicházejí z vnějšku a nechcete je vy sami, nedosáhnete dobrých výsledků. Po nějaké době narazíte na strop svých možností. A ten můžete překonat jen vy sami. Jen když budete sami opravdu chtít.

Příště si řekneme, jak si stanovit správný postoj.

Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
D.Chladek  - když chceš, tak to dokážeš! |01-10-2009 23:44:52
hráči, kteří mají jasný cíl, mají pro trenéra největší cenu, jsou
spolehliví!!!
danis  - Tak to je něco |30-09-2009 18:32:31
Tak to je něco. Jsem hráč a chci to dotáhnout až na úplný vrchol a tenhle
článek, ten má sílu.
Cítím to úplně stejně, jak tady píšete
a jsem
rád, že jsem si ho mohl přečíst.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz