Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Budování týmu

Vlastnosti efektivního týmu

V další části pojednáních o budování týmu se budeme pohybovat hodně v obecné úrovni této problematiky. Není divu. Tato problematika je velmi podobná ať budujete jakýkoliv tým. Ke specifikám se dostaneme v dalších dílech. 

 

Na úvod uvedeme názor reprezentačního trenéra Nizozemí Berta van Marwijka, který vyjádřil během MS 2010 po vítězství svého týmu v osmifinále nad Slovenskem.

"Slova jako tým a budování týmu zní příjemně a přátelsky. Ale když jste na téhle úrovni hodní, příjemní a přátelští, opravdu si nemyslím, že můžete uspět," prohlásil Van Marwijk.

Příliš kamarádské vztahy v týmu jsou podle něj spíš na škodu. "Nijak vám to nepomůže. Opravdu nemusíte být přáteli na život a na smrt, ale musíte navzájem akceptovat kvality těch druhých. Teprve poté můžete být opravdu dobrý tým," řekl Van Marwijk. "A myslím, že nám se to povedlo. V týmu díky tomu panuje rovnováha a klid," pochvaloval si Van Marwijk.

(podle www.sport.cz)

 

Na první pohled se zdá, že holandský národní trenér jde tak trochu proti teorii budování týmu. Není to tak. Možná nevědomky, ale přece, svými prohlášeními některé teze potvrdil. Některé vyvrátil, ale to je ono. Život není černobílý a každý trenér má svou filozofii, která je podložena teoretickými znalostmi a praktickými zkušenostmi.  

 

 

A nyní zpět k vlastnostem efektivního týmu. Jsou to věci, o které by se měl trenér snažit ať už v rámci svého vlastního přístupu nebo v rámci budování týmového přístupu hráčů.

Efektivní tým

  • Všichni vědí proč tým vznikl, proč pracujeme týmově a jaký je cíl – H
  • Na začátku každé činnosti přiděleny jasné úkoly - T
  • Otevřená diskuze, nepomlouvání – H, T
  • Všichni na sobě závislý, vzájemně se potřebují – H, T
  • Jednat spolu s úctou – H, T
  • Konflikty řešit bez záště – H, T
  • Každý cítí odpovědnost za celý tým - H
  • Cíl týmu je důležitější než okamžité vlastní pohodlí - H
  • Každý zná svoji roli a roli ostatních (tím je míněna hlavně funkční role) - T
  • Chyba je příležitost něco se naučit – kdo nic nedělá, nic nezkazí - H, T
  • Pravidelně vyhodnocovat výsledky a hledat rezervy -T
  • Omezovat ovládání týmu mocí - T


Uvedené body mají různý charakter(všechny jsou v zodpovědnosti trenéra):
H – přesvědčit, vysvětlit hráčům
H, T – přístup hráčů i trenéra
T – úkol pro trenéra

Člen efektivního týmu

Těžko takového ideálního člena máme hned nebo vůbec někdy k dispozici. Je to optimum, o které se snažíme:

  • Rozumí cílům a považuje je za vlastní
  • Při konfliktu otevřený, uznalý, nesouhlas projevuje civilizovaně
  • Rozhoduje se ve spolupráci s ostatními
  • Respektuje odlišnosti nebo zvláštnosti ostatních členů týmu
  • Váží si každé zpětné vazby
  • Zájem zdokonalovat se ve prospěch týmu
  • Přátelský, kamarádský, zajímá se o ostatní členy týmu
  • Když nerozumí, zeptá se
  • Osobní zájmy podřizuje týmovým zájmům a cílům

 

Bariéry efektivnosti týmové práce

  • Ješitnost, závist, nafoukanost, netolerantnost
  • Potřeba dokazovat, že jsem nejlepší, lepší než ostatní
  • Potřeba zlehčovat úsilí jiného člena týmu
  • Potřeba litovat se
  • Negativní nálada, otrávenost
  • Vyhledávání a sdělování záporů bez ochoty pomoci s řešením
  • Neschopnost aktivně naslouchat jiným
  • Neschopnost dát nebo přijmout zpětnou vazbu
  • Šeptanda, šíření pomluv, naslouchání pomluvám
  • Neschopnost najít vhodné nefinanční stimuly
  • Oddalování řešení vzniklých konfliktů
  • Přesvědčení o své jedinečnosti a jediné pravdě
  • Skupmysl: týmové myšlení deformované názorem úspěšnější většiny (lidé s odlišným názorem mlčí, své pochybnosti a argumenty nezvěřejní)

 

Nejčastější příčiny nefunkčnosti týmu

  • Nejasné cíle 50%
  • Změna podmínek a cílů 50%
  • Nedostatek zodpovědnosti 45%
  • Nedostatek klubové podpory 43%
  • Nevyjasnění rolí 42%
  • Nedoceněný význam týmové práce 35%

 

Posílení soudržnosti

  • Malý tým
  • Vytváření pozitivního obrazu týmu, což zvýší prestiž členů týmu
  • Vyzdvihování společných rysů a společných zájmů členů týmu
  • Poukazování na možnost ohrožení z vnějšího prostředí – společný nepřítel
  • Zdůraznění důležitosti přidělených rolí členů týmu
  • Využití talentu jednotlivců
  • Spravedlivé ocenění
  • Vysvětlení proč by se výsledek, společný cíl nedosáhl bez příspěvku každého jednotlivce

Určitě není smyslem tohoto článku, abychom se naučili zpaměti jednotlivé body a snažili se je naplnit. Při čtení ale třeba naleznete jeden dva body, které budete moci potvrdit na základě své vlastní zkušenosti a též jeden dva body, které si vemete za své a využijete. 

Připravil Ing. Radek Votípka, www.fotbal-trenink.cz

Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
costarricense  - Moc dobrý |05-07-2010 07:25:16
Jsem mile prekvapen tímto clánkem a vyuziji toto téma i tady v Kostarice.
Díky. Jan Hájek

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz