Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Holandská vize očima Američana

2. Rady z americké praxe

„Děti obecně potřebují dostat prostor pro nepřerušovanou hru. Umožňuje jim to sbírat první fotbalové zkušenosti. Měly by dostat možnost experimentovat a tak se setkat s prvními úspěchy i neúspěchy“ U.S. Soccer

Rady z americké praxe

Dlouhodobým cílem trenéra je naučit hráče správně posoudit a úspěšně řešit herní situace, které hra jménem fotbal přináší. Je důležité, aby trenér měl vždy tento cíl na mysli a takto k trénování mládeže přistupoval.

Co by měl mít na zřeteli trenér mládeže

Nejzákladnější fotbalová dovednost je kreativní míčová technika. Ta by měla být prioritou, zvláště u nejmladších kategorií. Zdokonalování této činnosti se projevuje i ve vlastní hře, kterou tak můžeme dále rozvíjet. Trénink by měl být založen na potřebě zvládnutí techniky vedení míče, zpracování míče. Jakmile jsou tyto individuální schopnosti rozvinuty na dostatečnou úroveň ověřenou hrou, pokračujeme přihrávkou a posléze vlastní organizací hry.
Trenéři, kteří pracují s mládeží, hrají zásadní roli v rozvoji hráčových dovedností a kvalitě dosažených dovedností. Z dlouhodobého hlediska tak ovlivňují kvalitu dospělých hráčů a tedy kvalitu fotbalu obecně. Chyby v tréninkovém procesu mládežnických kategorií mohou mít nedozírné následky, které už často nelze později zcela napravit. Proto musí s mládeží pracovat skuteční odborníci, dobře odborně připravení pro tuto úlohu. Stejně tak je důležitá trenérova osobnost a charakter. Práce s 6-14 letými svěřenci vyžaduje trpělivost, laskavost, vztah.


Trénování mládež je velice dynamický proces. Jak děti rostou a rozvíjejí se, velmi dramaticky se mění i jejich schopnosti a tak i celá hra. Při trénování mládeže tedy doporučujeme mít na zřeteli následující poučky:

 

  • vlastní hra je nejlepší způsob učení pro nejmladší kategorie.
  • nepřehánět četnost komentářů, nechat hře plynulý průběh, ke komentářům využívat čas před a po hře, picí pauzy. Komentáře stručné, krátké a jasné.
  • trénink je dlouhodobý proces. Stanov si cíle ( roční, týdenní, denní, … ) a buď trpělivý při jejich plnění. Výsledky trenérské práce se dostavují v delším časovém horizontu. Někdy až v následujících sezónách.
  • poznej svoje svěřence a stanov pro ně splnitelné cíle.
  • uvědom si, že asi v 17 letech končí ideální období pro rozvoj motorických dovedností. Naopak začíná období kdy se můžeme naplno věnovat taktickým strategiím. Využij této skutečnosti a nestav se proti ní.
  • nesrovnávej, neočekávej profesionální fotbal. Jestliže chceš špičkový fotbal používat jako příklad či nástroj motivace, zaměř se na individuální dovednosti hráčů a ne na organizaci hry. Pozvi zkušeného dospělého hráče na trénink. Poskytni tvým svěřencům možnost vidět takového hráče přímo v akci při hře. Zkušený hráč může hrát jako neutrální hráč, který hraje vždy s útočícím týmem. Usměrňuje pak hru útočícího týmu, pomáhá s držením míče, udržením rytmu hry, ukazuje možnosti vedení hry.
  • uvědom si, pochop, naplánuj jaké dovednosti je třeba v jakém věku zvládnout a tak připravit hráče pro další fázi jeho vývoje.
  • umožni tyto dovednosti rozvíjet v laskavé atmosféře, kde je hlavním cílem a prostředkem zábava a míč.
  • zápas je příležitost ukázat a vyzkoušet si nově nabité dovednosti a zkušenosti. Vítězství je vždycky pěkná věc, ale nemělo by být cílem ( až do 14 let ).
  • měj jasný tréninkový plán, cíl tréninku. Cvičení a hry musí opakovaně napodobovat či simulovat situace, které se objevují v reálném fotbalovém zápase, a umožňovat hlavně rozvíjet práci s míčem, cit pro míč, nebát se míče – míč se stává součástí našeho těla. Podporuj, vyzývej k práci s míčem v kontextu fotbalového okolí:ohraničený prostor hřiště, spoluhráči, protihráči a branky. Měj na paměti, že fotbal je vlastně velice jednoduchá hra. Jestliže jsi u fotbalu dlouhou dobu, začneš si uvědomovat, že všechno jsou jen variace jednoduchého základního konceptu. Pokud cvičení nebo hry malých forem, která připravíš, budou věrně napodobovat reálné fotbalové situace ( branky, soupeř, … ), děti budou muset řešit problémy ( vedení a zároveň krytí míče ), které se skutečně vyskytují při fotbalovém zápase, pokud se pro děti fotbal stane výzvou a pocítí alespoň občas úspěch, jsi na dobré cestě.
  • neboj se experimentovat při hledání nejlepšího řešení.
  • pamatuj, vlastní hra je nejlepší učitel. Trenéři a rodiče by měli více převzít roli pomocníků, průvodců, dohledu nebo dokonce účastníků a vytvářet tak příjemnou přátelskou atmosféru, ve které se děti učí a baví.

 

Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz