Holandská vize očima Američana
8. Hra s elementy - Počet hráčů
Čtvrtek, 01 Květen 2008 23:19
Obsah |
---|
8. Hra s elementy |
Problém |
Počet hráčů |
Cíle |
Hřiště, hrací plocha |
Pravidla |
Míč |
-všechny strany |
Počet hráčů
„To je důvod proč jsme navrhli omezený počet základních her, které splňují požadavky uvedené v konceptu Holandské fotbalové asociace. Všechny tyto hry jsou charakterizované blízkým vztahem k reálnému fotbalu, zaměřují se na určitý typický fotbalový problém a podněcují výuku specifického aspektu hry.“ Coaching Soccer
Analýza zápasu často vede k odhalení takto definovaných problémů:
- nemáme dobrou přihrávku
- neumíme zakončit
- obrana je neefektivní
- další
Podívejme se na zápas z jiného pohledu. Jak jsou efektivní naši svěřenci v konkrétních situacích ? Jak zvládají jednotlivé mini hry, mini zápasy v rámci celého velkého zápasu ? Jak zvládající situace 1v1, 2v1, 2v2, 3v2 atd. ? Využij tyto postřehy při přípravě tréninku. Jestliže hráči nezvládají situaci 3v2, měla by se stát součástí příštího tréninku.
Použij nejmenší možný počet hráčů, čímž zajistíš největší možný počet opakování. Hraj dvě nebo více malých her najednou, použij formát „vítěz zůstává“ pro výměnu družstev nebo připrav hru s menším počtem hráčů jako aktivní odpočinek během hry s větším počtem hráčů. Přidávat příchozí hráče do probíhající hry je pohodlnost trenéra a má negativní vliv na účelnost dané hry, určené původně pro menší počet hráčů. Měň počet hráčů, jen když je to vhodné.
1v1 – základní fotbalová situace
Jakmile dítě zvládne základní manipulaci s míčem, je potřeba se seznámit se situací 1v1. Technika, prostorový odhad, čtení hry soupeře a zvládání stresu jsou důležité momenty této činnosti. Dobrý způsob jak získat tyto schopnosti je vystavit děti tomuto problému.
Tři uvedené příklady mají stejnou organizaci, liší se začátkem.
V prvním případě začíná útočník mimo vymezený prostor, vede míč a snaží se zakončit. Obránce vyráží, jakmile se míč ocitne uvnitř vyznačeného prostoru, snaží se získat míč a skóruje tím, že vyvede míč za koncovou čáru. Jestliže brankář míč chytí, rozehrává ho obránci. Brankář tedy spolupracuje s obráncem i při založení protiútoku.
V druhém příkladě stojí obránce vedle útočníka. Útočník bude mít nyní obránce za sebou nebo vedle sebe a branku před sebou. Jestliže je to pro útočníka velké sousto, uprav místo startu obránce.
Ve třetím příkladě obránce i útočník startují z brankové čáry. Cvičení spouští brankář přihrávkou do prostoru tak, aby míč mohl získat útočník. Nyní má útočník obránce za zády a musí se s míčem otočit, aby mohl skórovat. Obránce by se měl koncentrovat hlavně na to, aby se útočník neotočil.
2v2 – jak spolupracovat
2v2 je nejmenší forma, kde můžeme hovořit o týmové práci. Dává šanci dětem vytvářet jednoduché plány, rozvíjet vůdcovské vlastnosti, zahrnuje spousta 1v1 situací a předpokládá jistou úroveň odpovědnosti. Hru na obrázku nazýváme jako hru na čáru. Smyslem hry je získat míč a vyvést ho přes koncovou čáru soupeře. Kdykoliv míč opustí vymezený prostor, asistent vhazuje další míč. Tím je zachováno vysoké tempo hry.
V této hře dochází k jinému pokračování po přerušení hry. Když míč opustí hřiště, jeden z bránících musí kamkoliv opustit hřiště, útočící tým vhazuje a vzniká tak souboj 1v1. Jakmile se míč dotkne země, pokračuje se normálně 2v2.
3v3 – třírozměrný fotbal
3v3 jsou velmi přínosné hry, protože již obsahují základní fotbalový tvar – trojúhelník. Třetí hráč přináší komplexnější obraz hry a problémy, které vyžadují vyspělejší myšlení a koncentraci. Protože až hra 4v4 obsahuje všechny prvky velkého fotbalu, je hra 3v3 stále ještě spíše zaměřena na technické otázky než na taktické.
Hry s lichým počtem hráčů
Děti mohou mít problémy s přechodem z jedné úrovně do druhé ( třeba od 2v2 k 3v3 ). Pak můžeme využít 3v2, jako přechod k 3v3. Děti nejsou vystaveny takovému odporu a mohou si zvyknout na hru ve třech. Další využití je opačné - hra proti přesile, která je typická pro útočníky – 4v6. Je několik způsobů jak takové hry zorganizovat, více se dozvíme v dalších dílech.
Neutrální hráč. Na obrázku je hráč, který hraje vždy s týmem, který má míč a vytváří tak neustálou početní výhodu pro útočící tým. Nevýhodou této hry je, že neutrální hráč nemá defenzivní úkoly – bude tedy vhodné, aby tuto úlohu přebral třeba asistent, trenér.
Komentáře |
|