Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Jak trénovat

Rukověť pro trenéry dětí a jejich rodiče 1

Obsah
Rukověť pro trenéry dětí a jejich rodiče 1
Filosofie klubu a trenéra, spolupráce s rodiči
Rozvoj sebedůvěry
Rozvoj spolupráce
Rozvoj soutěživosti
Rozvoj učenlivosti
-všechny strany

Antonín PlachýPřipravuje se nová učebnice C licence, která se bude věnovat praktickým problémům učení, obsahu fotbalu, ale i lidem v něm - trenérům, rodičům a samozřejmě dětem. Vzniká ve spolupráci Antonín Plachý - Luděk Procházka - Rostislav Helštýn. Autorem této výživné ukázky je Antoním Plachý. 

 

 

 

Úvod

Úvodem vymezme alespoň zhruba, koho označujeme dětmi. O dětech hovoříme zhruba do nástupu puberty nebo její rané fáze, což přichází okolo 13.let(kategorie U13, mezi 12 a 13 rokem věku – mladší žáci, většinou 6. třída) U13 – z angličtiny „under 13“, tedy děti do 13 let.


Kategorie mezi 6 a 12 rokem věku bývají označovány jako „zlatý věk učení fotbalu“. Od šesti let proto, že zhruba do 6 let trvá rychlý nervový vývoj a po té je plynulejší. Dítě mezi 6-7 rokem věku dozrává ke schopnosti soustředit se a podřizovat se skupině a pravidlům. V návaznosti na to se jejich motorický vývoj, mezi 6-7 rokem, dostává do období vhodné pro trénink.


Po 12 roce věku začíná přicházet puberta, která přináší zvýšenou produkci hormonů a enzymů, které ovlivňují mentální a sociální rozvoj (zájem o druhé pohlaví) a zrychlují růst do výšky, což přináší zhoršení koordinace těla. Postup učení se tedy nezastavuje, jen jsou zde obtížnější podmínky.


Mezi 10 a 12 rokem věku jsou obecně podmínky nejvýhodnější a děti výborně vstřebávají zkušenosti, informace i dovednosti a jsou velmi dobré podmínky pro rozvoj vybraných kondičních parametrů. Mluvíme o „zlatém věku motoriky“.


Ten, kdo by začal v současnosti hrát fotbal později, nejspíše již vrstevníky nedožene. Pro dovednostně jednodušší sporty jako je třeba volejbal, nebo atletika je však fotbal výborným základem a mohou s nimi začít později. Stejné je to i s pozicí brankáře.


Mezi dětmi však mohou být velké individuální rozdíly, které se po pubertě smazávají. Tyto rozdíly mohou činit i několik let (v extrému 4-5 let). Kalendářně jsou třeba spoluhráči stejně staří např. v kategorii U8, ale mentálně či fyzicky může být jeden v kategorii U7 a druhý v U10. Proto je třeba přistupovat k tréninku a výkonu v utkání individuálně, ačkoliv je fotbal brán obecně jako týmový sport.


Mnohé z textu je zaměřeno na způsob komunikace s dětmi. Nepodceňme to! Všichni světově proslulí trenéři-koučové a manažeři vidí komunikační dovednosti jako to nejdůležitější při práci s lidmi. Text je snadné si přečíst, ale obtížnější uvést v život.
Zkuste odpovědět a realizovat přinejmenším otázky a úkoly v textu napsané.


Přání: přeji Vám, abyste četli text plně zaujati a porovnávali ho stále se svou trenérskou praxí, či výchovou dětí. Jen tímto postupem máte možnost opravdu využít v něm informace obsažené.

 


Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz