Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Jak trénovat

Rukověť pro trenéry dětí a jejich rodiče 1 - Filosofie klubu a trenéra, spolupráce s rodiči

Obsah
Rukověť pro trenéry dětí a jejich rodiče 1
Filosofie klubu a trenéra, spolupráce s rodiči
Rozvoj sebedůvěry
Rozvoj spolupráce
Rozvoj soutěživosti
Rozvoj učenlivosti
-všechny strany

 

Filosofie klubu a trenéra, spolupráce s rodiči

U dětí, které začínají hrát fotbal, je důležité, aby trenér pomáhal rozvíjet celou osobnost, protože dítě dozrává a mění se podle toho, jak je s ním jednáno. V tomto duchu děti potřebují spolupráci trenérů a rodičů. Rodič tedy nemá být izolován od tréninku, ale má být informován, oslovován a žádán o spolupráci. To vyžaduje alespoň základní úroveň komunikačních schopností trenéra, či alespoň šetrenéra dětí. Tento prvek spolupráce může posouvat výchovu a učení dětí na vyšší stupeň, přestože ti, kdo s tím mají negativní zkušenosti, budou proti.


To, že dříve z nějakých důvodů komunikaci s rodiči nezvládl, by mu mělo dát poučení jak to příště udělat lépe, či dříve, nikoliv přesvědčení že to nejde. Od trenérů se rodiče mají od prvního vstupu do klubu dozvídat jaké je filosofie klubu a jaké konkrétní kroky mohou vidět v práci trenéra. Jaké má dítě silnější a slabší stránky a co s ním mohou dělat mimo trénink. Což neznamená zdaleka jen fotbalové prvky, ale ještě spíše všeobecný rozvoj (naučit dítě jezdi na kole, plavat, lézt na stromy, prát se s rodičem nebo jaké rozvojové aktivity vůbec podnikat). Nezapomínejme, že rodič se výchovou dítěte také učí a moudrý rodič, nebo alespoň ten kdo má své dítě rád, doporučení ocení. Popsanými kroky dokazuje klub, že má filosofii (koncepci) na úrovni doby, nebo naopak, že ustrnul v době minulé. Nikdy není pozdě začít, ale dohánět je těžší!


Jedním z významných prvků dobré koncepce klubu je nejen kvalita trenérů, ale i jejich dostatečný počet, či práce s pomocníky, kteří ještě nejsou trenéry, ale v tréninku pomáhají podle toho, jak se domluvili s hlavním trenérem. Dostatečný počet trenérů berme do 8 dětí na jednoho trenéra. Pomocníky mohou být také starší hráči – žáci, dorostenci, či dospělí.


V dětském životě je nejprve významné chování dospělých k dítěti, ale i dospělých mezi sebou, postupně se stává významnější pro utváření dítěte, jak se k němu chovají jeho vrstevníci. Okolo 12 roku věku začíná převládat nad zpětnou vazbou od rodičů informace od vrstevníků a srovnávání se s nimi. Role trenéra se v tomto období mění zejména ve vnějším projevu z kamaráda s poměrně snadno získanou autoritou, na specialistu, který takto starým hráčům již začíná dokazovat svou odbornou kompetenci (porozumění fotbalu a způsobům učení se) a přehled. Nárok na tuto schopnost dokázat kompetenci se stále stupňuje, ačkoliv nároky na kvalitu trenéra v kompetencích výchovných a učebních se mění a do kategorie dospělých spíše klesají.


Práce trenéra dětí a mládeže je v kombinaci výchovných a odborných prvků těžší a zároveň méně oceňována. Rodiče by si jí měli cenit a nevybírat klub podle výše příspěvků, ale podle kvality práce trenérů. Kritéria pro posuzování této kvality naleznete v tomto textu.


1.    Pokud nevíte jaká je filosofie klubu a vlastně i Vaše, zkuste ji vytvořit a probrat s kolegy.
2.    Uspořádejte co nejdříve schůzku s rodiči, kde jim vysvětlíte filosofii klubu a trenérů a formu spolupráce jakou si představujete. Informujte rodiče pravidelně o tom, co a proč se děti učí a proč neděláte věci, které mohou vidět u jiných týmů, se kterými se setkávají.
3.    Konzultujte a vylepšujte konkrétní kroky své klubové i osobní filosofie. Zavřené dveře nepomáhají.


Když mluvíme o rozvoji celé osobnosti dítěte, je pro zjednodušení vhodné rozdělit o jaké základní oblasti se jedná:


1.    Rozvoj sebedůvěry
2.    Rozvoj spolupráce
3.    Rozvoj soutěživosti
4.    Rozvoj učenlivosti
5.    Rozvoj schopností a učení dovednostem

 


Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz