Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Jak trénovat

Rukověť pro trenéry dětí a jejich rodiče 2

Obsah
Rukověť pro trenéry dětí a jejich rodiče 2
Koučink a didaktické styly
Technika koučování při tréninku
Jak s cvičením dovedností „drilováním“?
Obsah učení fotbalu v mladší přípravce
-všechny strany

Navazujeme na předchozí díl v pasáži o rozvoji učenlivosti a zopakujme otázku co je koučink a jaké konkrétní postupy může využívat.

 

 



Koučink je to, jakým způsobem otevíráme dítěti možnosti hledat správné odpovědi, v hlavě i prakticky na hřišti a jak mu s tímto hledáním pomáháme. Sem, jako jedna z hlavních metod, patří i „didaktický styl s řízeným objevováním“, který byl uveden v odstavci o rozvoji spolupráce. Kromě tohoto přístupu můžeme rozvíjet učenlivost a samozřejmě i nějaké dovednosti či schopnosti tím, že pomáháme naplánovat zlepšení v konkrétní činnosti, aby si dítě to zlepšování uvědomilo včetně toho, co pro to udělalo. Někdy můžeme s dítětem udělat jakýsi individuální rozvojový plán, kdy společně naplánujeme konkrétní kroky, které dítě řekne, že je chce dělat. Např., že každý den ráno si udělá v obýváku 10 stahovaček, tak aby míč nebouchl do žádné zdi nebo skříně. Takovým procesům pomáhá i ocenění snahy a ukázání pokroku, třeba i před ostatními.

 

Příklad:
„Vidíš, před měsícem si ještě stahovačky neuměl ani pomalu a teď už je používáš i při hře. Jestli chceš zlepšit v něčem dalším, tak si doma rozmysli v čem a příště to přines na trénink.  Uděláme spolu další plán.“

Pokud jsou kroky konkrétní, jednoduché a cíl dosažitelný v dohledné době, tak je velká šance, že se jej podaří splnit a poznání, že když vymyslím jak se zlepšit a pak se tomu věnuji, podpoří ochotu dalších podobných kroků a tím se rozvíjí i učenlivost, přestože třeba inteligence, nebo schopnost soustředit se není na vysoké úrovni.

Pozn.: pro děti v 6 letech je obtížné plánování na déle než do zítřka a pro ty duševně vyspělejší třeba do týdne, pokud na to dospělí dohlíží a nenásilně pobízí k plnění plánu.  Takový měsíční plán je vhodný až pro starší děti, což znamená pro ty duševně vyspělé třeba v 7-8 letech, pro průměrné třeba až v 10 letech, ale stále je třeba ten plán nějak kontrolovat a děti povzbuzovat. Někteří lidé, se takto plánovat a plnit plán nenaučí ani v dospělosti. Souvisí to i s rozvojem vůle, plnit svá předsevzetí, ale i samostatnosti pokud se dotyčný sám dovede kontrolovat, nebo i spolupráce pokud se v plánech a cílech objevuje.


Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz