Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Holandská vize očima Američana

13. Mentalita, způsob myšlení, psychika

„Hra a trénování mají víc společného s hlavou než s nohama.“ Coaching Soccer

Slovo mentalita může mít spousta významů. Někteří trenéři si jej spojují se sebevědomím, jiní s porozuměním a kreativitou. V tomto odstavci se podíváme na několik námětů a poskytneme pár závěrů.

Nejdříve musíme najít použitelnou definici pro fotbal. Abychom byli schopní na něčem pracovat, něco rozvíjet, musíme být nejdříve schopní to popsat a umět to pozorovat. Matematik by hledal funkci, popisující danou veličinu. Pro naše účely bude vhodná tato definice:“Mentalita je úroveň sebevědomí hráče, skupiny nebo týmu při dosahování svých cílů.“ Z této definice vyplývá, že mentalita není omezená na vlastnost individuality. Ale může být vnímána jako kvalita celého týmu. Pro dosažení vytyčených cílů je potřeba pochopit svoji roli, svůj úkol a dále mít schopnosti (TMK) všechno realizovat.

Hans Westerhof má na sebevědomí osobitý názor:“Jestliže chceš zdokonalovat individuálního hráče, musíš pracovat na jeho sebevědomí. Sebevědomí není nic víc, něž vědění co je třeba udělat a vědění, že to zvládnu udělat. Hráči nesmí dostávat úkoly, které nejsou schopni zvládnout. Současně však nesmí být podceňováni.

Sebevědomí skupiny bude zahrnovat vysokou úroveň komunikace a společný cíl. Budování sebevědomého týmu je součástí procesu team buildingu. Mentalita a sebevědomí hrají důležitou roli pro rozvoj hráče. Mělo by být zřejmé, jak důležité je chápat rozvoj mentálních kvalit ve spojitosti s ostatními dovednostmi (TMK).

Vzhledem k mládežnickým kategoriím můžeme uvažovat 2 druhy mentality: hravou a vítěznou. V prvním případě je to pro hráče skutečně hlavně hra. Nepřipouští si žádné riziko, vyzkouší různé posty, projevuje svoje já, svoji invenci bez strachu, že něco zkazí. V druhém případě se musí snažit využít všechny své kvality ve prospěch týmu. Vyjádření sebe sama je limitováno potřebami týmu – vyhrát. Hravou mentalitu podporujeme do střední školy, dokud děti hledají svoji roli v týmu, na hřišti. Vítězná mentalita je potřebná pro hráče nejvyšší úrovně, kde je výsledek rozhodující měřítko.

Stress a sebevědomí

Přílišný stress může mít negativní vliv na výkonnost, nedostatečné nabuzení může mít stejné následky. Diagram z knihy On Soccer(Sven-Goren Eriksson, Filli Railo) ukazuje vztah mezi výkonem a tlakem. Když je tlak příliš nízký, výkon je slabý. Chybí motivace. Se zvyšujícím se tlakem se zvyšuje i výkon. Když je tlak již příliš velký, začne též výkon slábnout. Je úlohou trenéra dostat hráče co nejčastěji a na co nejdelší dobu do horní části křivky a připravovat je tak na zápas. Zde se opět projevuje důležitost her malých forem. Těmi se dá dobře manipulovat, uzpůsobovat podle potřeby a vytvářet reálné zápasové situace.

Sebevědomí má své meze

Railo a Eriksson upozorňují na horní i dolní mentální hranice. Ambiciozního hráče, který jde za svým cílem, lze hodnotit pozitivně. Úzkost, nedůvěra v sebe, strach z neúspěchu svazuje lidem nohy a brání jim v dosažení jejich cílů. Ideální je kombinace vysokých ambicí s dostatečným množstvím pokory. Tak se dají překonat i případné neúspěchy. Trenéři by se měli snažit motivovat ambiciozními a reálnými cíli. Jednodušší a produktivnější je však nejdříve odstranit strach, úzkost. Chyby jsou součástí hry a pokroku. S fotbalem nekončí svět, je to koníček. Mnoho trenérů působí zrovna opačně. Vypěstuje v hráčích strach z chyby a ne touhu po úspěchu. Hráči se stávají bázlivými místo nabuzenými. Neustálým kritizování se úzkost stupňuje, nastupuje stress a výkon klesá. Takoví hráči budou vždy hrát s jednou nohou na brzdě.

Co tvoří sebevědomí

Trénink sebevědomí musí být prováděn a chápán ve 3 rovinách. Rozvíjející se nástroje(1) a schopnost(2) je použít pod tlakem(3).

  • mezi nástroje patří TMK, funkce a plán. Právě toto považuje spousta trenérů za trénování.
  • schopnost použít tyto nástroje se odvíjí od soustředěnosti a koncentrace. Soustředěnost je potřebná při čtení hry a řešení fotbalových problémů. Koncentrace je schopnost soustředit se na problém tak dlouho, jak je to potřebné.
  • a na závěr, všechno to musí probíhat za reálné situace, tedy pod tlakem.

Důležitým aspektem při zdokonalování soustředěnosti je úroveň tlaku či stresu. Uvolněný a sebejistý hráč je soustředěný a vyrovnaný hráč. Jestliže má však ze hry strach, napětí stoupá a produkuje „fight or flight syndrom“("útok nebo útěk": stresový stav mysli, který se projevuje napětím svalů, zrychleným tepem a dechem, zpomalením trávení). To není dobrý výsledek. Sebevědomí a koncentrace klesá, když je hráč ustaraný, zahloubaný do problémů. Hry malých forem poskytují možnost konfrontace s reálnými stresovými situacemi. Trenérovi umožňují vyváženě uzpůsobovat podmínky a budovat správný stav mysli:“To není tak složité, zvládnu to!“. Navíc má trenér větší možnost hráče sledovat a monitorovat. Je zřejmé, že tak hry malých forem výrazně přispívají k rozvoji hravé i vítězné mentality.

Fotbal je chaotická hra. Každým okamžikem ti soupeř rozbije plán A, spoluhráč nenaplní plán B. Musíš rychle přijít s plánem C. Soustředěnost a sebevědomí jsou dvě důležité kvality potřebné pro vnesení pořádku do tohoto chaosu. Jejich rozvoj musí být součástí tréninkového procesu, stejně jako technika, taktika, kondice. Bez těchto vlastností nemůže hráč dosáhnout top úrovně.

Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz