Holandská vize očima Američana
14. Mentální trénink
Pátek, 23 Květen 2008 13:07
„Znovu a znovu se v zápasech a trénincích objevují situace, které volají po „mentálním tréninku“. Je to proto, že tyto situace mají silný emoční podtext a týkají se oblíbeného koníčka. To spolu se skutečností, že fotbal je týmová hra, umožňuje trenérovi diskrétně formovat charakter hráčů.“ Rinus Michels
Průpravné hry malých forem poskytují vynikající nástroj pro „mentální trénink“. Vlastně je to to, co je nejvíce odlišuje od drilových cvičeních. Jsou vhodné též pro rozvoj základů techniky i taktiky, ale i pro další rozvoj pokročilejších hráčů. Všechno dohromady – ideální způsob již od nejmladších kategorií.
Co je to trénování mentality
Zábava

Koníček je činnost, která vyplňuje volný čas. Je to každého volba a lehce se to dá změnit. Většina dětí nepřijde samo od sebe. Jsou zapsány do týmu a začnou hrát zápasy, dříve než přesně vědí co je fotbal. I trenér začátečník to rychle pozná. Děti přijdou na trénink a začnou se věnovat houpačkám, honičkám, kytičkám, písku atd. Trenérovi chvíli trvá než je svolá dohromady a může začít trénink. Indikátor toho, jak hodně dítě fotbal jako koníček zaujal, je doba, za jakou se začne samo fotbalu věnovat. Děti které potřebují 30 minut, aby se vůbec dostaly na hřiště, dávají jasně svůj zájem – nezájem najevo. Jejich zájem je malý a to bývá častý problém trenérů nejmladších kategorií. Jestliže je trénink neosloví, těžko při něm udrží pozornost. Jestliže neudrží pozornost, lehce se rozptýlí jinými věcmi. Jiné věci se mohou stát jejich novým koníčkem. Hry malých forem jsou nejlepším způsobem jak v dětech probudit zájem o fotbal, poznat fotbal fotbalem.
Průpravné hry malých forem zahrnují řešení problémů, soupeření a výsledek. To poskytuje motivaci, cíl a zpětnou vazbu. Všechny tyto elementy zahrnuje i hra v karty. Fotbal má i tyto základní charakteristické parametry a další specifické. Jestliže dítě bere fotbal jako svůj koníček a je možností hrát fotbal osloveno, má trenér úlohu jednoduchou a nedá mu příliš práce děti upoutat – motivovat. Děti se postupně zlepšují, čímž jejich zájem o koníček vzrůstá a fotbal je čím dál více baví. Jsou ochotny mu věnovat stále více volného času, třeba i trénovat sámy doma. Hry a činnosti fotbalu vzdálené poslouží až tehdy, když děti zcela „propadnou“ koníčku jménem fotbal. Dále to musí být děti schopné pochopit účel dané činnosti.
Koncentrace

Hry malých forem nám pomáhají jak s koncentrací tak s odolností. Být vtažen do hry je umožněno většině hráčům po celou dobu. Mají tedy více možností pro fyzický i mentální rozvoj. Nejlepší způsob jak rozvíjet mentální kapacitu je maximálně zkrátit čas, kdy se nic neděje. Menší hřiště, dostatek náhradních míčů pro případ kdy je míč zakopnut. Takové věci vedou k plynulosti hry a zvětšování mentální kapacity – soustředěnost, odolnost.
Přeměna
Fotbal má dvě polohy smýšlení, které se mezi sebou velmi rychle vyměňují: útočení a bránění. Spousty dětí se účastní jen jedné polohy. Na odstranění tohoto úkazu někdy nestačí hodiny, ale spíše měsíce. Drilová cvičení, která přímo toto jednoúrovňové smýšlení podporují, nejsou řešením. Jsou to opět hry malých forem, které přirozenou a hravou cestou podněcují rychlé přepínání mezi bráněním a útočením.Strach z neúspěchu

Styl hry
Jak děti rostou, začnou objevovat taje hry zvané fotbal. Taktika získává na důležitosti. Základním taktickým rozhodnutím je, pro jaký styl se rozhodneme – iniciativní nebo protiútoky. Tyto dva styly mají rozdílnou mentalitu, rozdílný přístup. I při hře 2v2 či 3v3 se lze učit těmto základním stylům. Již velmi brzo a pozvolna mohou děti začínat chápat jak, kdy a proč je daný styl vhodný a co je třeba udělat pro jeho použití. Tak vychováváme přizpůsobivé fotbalisty připravené na komplexnější fotbalové taktiky.Komentáře |
|
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
Powered by !JoomlaComment 3.26