Nová cvičení
Pulsar
Pátek, 29 Březen 2013 08:32
Pulsary jsou rotující neutronové hvězdy jejichž intenzita záření se pravidelně mění, pravděpodobně díky jejich rotaci. My budeme pravidelně měnit počet hráčů na hřišti a vyvolávat tak různé herní situace i různé zatížení hráčů. Všechno bude pulsovat jarním elánem a nasazením, které tato průpravná hra přirozenou cestou vyvolává.
Ve skutečném utkání se objevují nejčastěji herní situace 1:1 až 4:4 s brankáři. Více hráčů se reálně v daných okamžik do hry nezapojuje. Tato průpravná hra věrně navozuje popsaný herní děj. Ideální počet hráčů pro tuto hru je 6:6. Tím je zajištěn i nepravidelný poměr IZ:IO. I z hlediska zatížení hráčů se tak velmi přibližujeme reálným podmínkám v utkání. Rozložení intervalů je přehledně vyčísleno v přiložené tabulce.
Přinášíme vám hru, která byla sestavená a vyzkoušená autory přímo na hřišti. Bohatý doprovodný text není jen nezbytnou omáčkou. Naleznete v něm praktické zkušenosti, které mají často i obecnou platnost.
Situace
- velikost herního prostoru asi 30x20m
- dva týmy po 6 hráčích
- dostatek míčů za oběma brankami
- 2 brankáři
- 2 branky
Průběh
- každý tým seřazen v zástupu na své polovině u postranní čáry
- z každého zástupu vyráží první hráči a určený brankář zahajuje hru 1:1 přihrávkou svému spoluhráči
- po určeném intervalu dává trenér pokyn druhým resp. třetím resp. čtvrtým hráčům, aby se zapojili do hry, vzniká tak herní situace 2:2 resp. 3:3 resp. 4:4
- ve stejném pořadí a ve stejných intervalech zase hráči hřiště opouštějí – první, druhý, třetí, čtvrtý a opět vznikají různé herní situace 3:3, 2:2, 1:1
- hráči, kteří opouštějí herní prostor, se řadí na konec zástupu
- když herní prostor opouštějí čtvrtí hráči, ve stejném okamžiku vbíhají noví první hráči a celá hra pokračuje cyklicky dále
- při 6 hráčích v každém týmu tak hráči:
- kteří zahajují z pozice 1 jdou příště z pozice 3 a naopak, to se takto neustále opakuje, 1-3-1-3-.....
- kteří zahajují z pozice 2 jdou příště z pozice 4 a naopak, to se takto neustále opakuje, 2-4-2-4-.....
- v případě, že míč opustí hřiště, do hry jej vrací brankář týmu, kterému míč patří podle běžných pravidel (nezahráváme tedy rohy a auty, ale hra vždy začíná od brankáře)
- interval změny situace určuje trenér (10´´ - 30´´)
- hraje se v maximální intenzitě
Cíl
- hra v různých početních poměrech
Poznámky
- Pravidlo o postavení mimo hru - při hře musíme uvažovat, zda budeme hrát na ofsajdy nebo necháme hru běžet bez tohoto pravidla. Jako lepší varianta se v praxi ukázala právě hra bez postavení mimo hru z několika důvodů:
- hra získala větší dynamiku v přechodových fázích
- umožnila útočícím hráčům více využívat volný prostor za bránícím hráčem „Pavle, kam si naběhneš, aby jsi překonal obránce jednou přihrávkou?“
- při výběru místa hráči více využívali klamných manévrů ve smyslu naznačení pohybu do jednoho směru (obránce reaguje na tento pohyb) a rychlá změna do směru druhého
- Pravidlo o autovém vhazování – můžeme vybírat z několika možností:
- hráči rozehrávají míč nohou z místa
- hráči míč vhazují obouruč přes hlavu
- hráči mohou míč individuálně vyvést do hry
- při zakopnutí míče do autu, rozehrává brankář soupeřovy strany ze svého brankového území
- Zapojení brankáře do útočné fáze - další záležitostí, kterou bereme při plánování této PH v potaz je, zda necháme útočící hráče volně spolupracovat s brankářem nebo omezíme jeho dopomoc:
- Nulové omezení
- brankář se zapojuje do hry bez omezení
- tím pádem vznikají neustálá přečíslení v útočné fázi
- při hře 1:1 může útočící hráč překonat obránce útočnou herní kombinací založenou na „přihrej a běž“ (důležitý je pohyb hráče po přihrávce a načasování součinnosti)
- zatímco ve třetí variantě je nucen si poradit sám
- Jedna přihrávka s brankářem
- útočící hráči si smějí pomoci přihrávkou o brankáře pouze 1x na své polovině
- až po překročení míče půlící čáry, mohou brankáře použít opět do kombinace
- v praxi celkem funkční pravidlo, kdy je bránící tým v hlubším postavení a útočící strana zpětnou přihrávkou láká soupeře z tohoto postavení
- je zde ale podpořen princip hraní vpřed (nelze si přihrávat neustále na své polovině v přečíslení)
- Žádná dopomoc brankáře
- zde jsou útočící hráči více tlačeni do řešení herních situací, které musejí řešit ve výchozím zádovém postavení - samozřejmě při hře 1:1, ale také v součinnosti 2 a více hráčů ve smyslu nabíhajícího spoluhráče („Půjdu pod spoluhráče s míčem? Nebo spíše naběhnu za soupeřovy obránce?“), stejně tak hráč s míčem se musí samostatně rozhodnout, zda se pokusí o individuální průnik nebo o kombinaci se spoluhráčem
- Nulové omezení
Pozor
- Pokud budeme hru praktikovat u mladších žáků, volíme interval 10 - 15´´, pozor na laktát. U dospělých nebude na škodu, když 30´´ interval prodloužíte. Změna charakteru hry se může nastavit se změnou velikosti herního prostoru (změna časoprostorového tlaku).
Tabulka intervalů | ||||||
herní situace | pozice hráče | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
1:1 | 15'' | |||||
2:2 | 15'' | 15'' | ||||
3:3 | 15'' | 15'' | 15'' | |||
4:4 | 15'' | 15'' | 15'' | 15'' | ||
3:3 | 15'' | 15'' | 15'' | |||
2:2 | 15'' | 15'' | ||||
1:1 | 15'' | |||||
1:1 | 15'' | |||||
2:2 | 15'' | 15'' | ||||
3:3 | 15'' | 15'' | 15'' | |||
4:4 | 15'' | 15'' | 15'' | 15'' | ||
3:3 | 15'' | 15'' | 15'' | |||
2:2 | 15'' | 15'' | ||||
1:1 | 15'' | |||||
1:1 | 15'' | |||||
2:2 | 15'' | 15'' | ||||
3:3 | 15'' | 15'' | 15'' | |||
4:4 | 15'' | 15'' | 15'' | 15'' | ||
3:3 | 15'' | 15'' | 15'' | |||
2:2 | 15'' | 15'' | ||||
1:1 | 15'' | |||||
intervaly zatížení | 4:5:4:8 | 1:4:5:4:7 | 2:4:8:4:3 | 3:4:8:4:2 | 7:4:5:4:1 | 8:4:5:4 |
Prvotním autorem je Štěpán Havránek (FC Viktoria Plzeň U15), cvičení rozpracoval a připravil Ludvík Fremut (FC Viktoria Plzeň U13)
Připravil Ing. Radek Votípka, www.fotbal-trenink.cz
Komentáře |
|