Cvičení

Plány

1. volba věkové kategorie
| 2| 3| 4| 5


vybrat uložený plán


Holandská vize očima Američana

16. TMOR

„Výběr hráčů je často problém, zvláště když nebyla definována výběrová kritéria.“ Coaching Soccer
Mnoho trenérů bývá postaveno před úkol - vybrat hráče pro jejich tým. Může to být sestavení týmů na víkendový turnaj výběrů krajů nebo sestavení klubového týmu s několikaletou perspektivou. V každém případě musí trenér použít nějaký selektivní proces. Takovému procesu musí předcházet pečlivé plánování.

První krok je vytvoření si představy jak bude tým hrát. To nás vrací k plánu. Selekční proces by měl přinést kvalitu, která je potřebná pro naplnění dané představy. Plán může být samozřejmě upravován podle toho, jaké hráče můžu mít k dispozici. Nakonec to vždy bude někde mezi ideálem a realitou, danou limity hráčů, kteří jsou k dispozici.

Ve videu „Dreaming of Ajax“ komentátor zmiňuje dlouhodobé úspěchy s výchovou mládeže v Ajaxu. Po tomto komplimentu pokračuje: „Tomu předchází ( vlastnímu tréninkovému procesu ) proces monitorování a selekce mladých talentů.“ Základ tohoto výběrového procesu je ve zkratce TMOR. Nastolením TMOR jako výběrového kritéria pro vlastní selektivní proces může trenér naplánovat aktivity, které hráčům umožní projevit se.

TMOR – tvoří technika, myšlení, osobnost a rychlost

  • Technika – není to jen ohodnocení přihrávky, vedení míče, hlavičkování, střelba atd. Zahrnuje to rovněž pohybové dovednosti. Jak se chová pod tlakem ? Jak je jeho hra ekonomická ?
  • Myšlení – je měřeno schopností číst hru a pak dělat správná rozhodnutí. Jsou aktivní, přispívají ke hře v obou hlavních momentech hry ?
  • Osobnost – jak reaguje hráč v různých situacích. Více v mentalitě.
  • Rychlost – asi nejdůležitější jednotlivost. Je měřena jak pohybová rychlost tak reakční. Jestliže jedna chybí, je pro hráče velmi složité hrát rychle a efektivně.


Faktory, které mohou ovlivnit selekci:
1. Čas – krátký 2 – 4 hodinový prostor evokuje spousta „Co když …. „
2. Znalost hráčů – to je dvousečné. Neznalost hráče mi umožňuje nezaujaté posouzení jeho schopností bez předsudků, během krátké doby však mohu přehlédnout jeho talent. Pokud již hráče znám, je to naopak.
3. Plán – trenér musí mít jasno co hledá. Zvolit ten největší talent může fungovat, ale potřebuje to specifickou péči.
4. Podmínky – jeden trenér se 6 míči bude mít problém zorganizovat trénink pro 30 dětí. V malé tělocvičně těžko hráč ukáže všechno, čeho je schopen v reálných podmínkách.
5. Kvalita – můžeš vybírat jen z těch, kteří přijdou. Je lepší vybírat z menšího počtu kvalitnějších uchazečů než naopak.

Proces selekce je většinou spojen s přechodem hráčů na vyšší úroveň. Na této nové vyšší úrovni již starý způsob řešení problémů nemusí fungovat. Kandidát a jeho TMOR se ocitává celkově pod větším tlakem (psychickým i fyzickým). S velkou pravděpodobností bude velkou změnou hlavně tempo hry, což v sobě zahrnuje všechno možné: pohybovou rychlost, reakční rychlost, techniku, rozhodování.


Metody použité pro selekci hráčů musí umožňovat vidět hráče a jejich TMOR v reálných fotbalových situacích. Změření sprintu na 50m neříká nic o reakční rychlosti. Stejně jako přihrávka na cíl neříká nic o hráčových schopnostech přihrát, vypovídá to jen o jeho technice. 4v4 je vhodný nástroj na posouzení chování hráčů v reálných fotbalových situacích.

Komentáře
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Copyright 2006-2010 by http://www.fotbal-trenink.cz