Zajímavosti
Soccer eyeQ program
Neděle, 26 Květen 2013 18:35
Obsah |
---|
Soccer eyeQ program |
Vnímání(percepce)-rozhodnutí-akce |
5 klíčových elementů, které ovlivňují činnosti hráče při zápase |
Hráčova pozornost |
Nekonečný cyklus |
-všechny strany |
Představení další "Brain centred(zaměřeno na mozek)" metody Soccer eyeQ. Po metodě Life Kinetics a CogiTraining vás seznámíme s třetí metodou, která si uvědomuje, že hráč nejsou jen svaly, ale též mozek, který všechno řídí.
Vnímání(percepce)-rozhodnutí-akce
Nejdříve se podíváme na 3 základní stavební kameny individuálního herního výkonu a ukážeme si jak s nimi velmi odlišně nakládají elitní a ostaní hráči.
Vnímání(percepce)-rozhodnutí-akce, to jsou 3 základní komponenty individuálního herního výkonu.
- Vnímání: používání smyslů pro získání informací o herním ději
- Rozhodnutí: výběr řešení na základě získaných informací
- Akce: provedení zvoleného řešení
Většina rozhodnutí a akcí je provedena na základě visuálních spouštěčů. Přesto se jako trenéři hlavně zaměřujeme na rozvoj techniky.
Na popsané 3 základní komponenty se budeme pro jednoduchost odkazovat takto: vidět-myslet-konat.
Na první pohled se to celé jeví jako velmi lineární,sekvenční proces. Bohužel přesně tak vypadá výkon mnoha hráčů. Průměrný hráč se soustředí na míč, POTOM na jeho zpracování, POTOM se porozhlédne kolem sebe, POTOM se rozhodne a POTOM provede vlastní akci. Pokud ještě nepřišel o míč.
Takový sekvenční proces je pomalý stejně jako herní tempo hráčů, kteří se jím řídí. Tento hráč je často připraven o míč v jedné s fází tohoto těžkopádného sekvenčního procesu.
Elitní hráč funguje jinak.
Jak jsme již zmínili, průměrný hráč postupně vidí-myslí-koná. U elitních hráčů je tento proces paralelnější, provázanější a cykličtější. Elitní hráč neustále vyhodnocuje proměnlivý herní děj, plynule koriguje a hledá nejlepší řešení a výsledkem je provedení efektivnější akce v ten pravý okamžik.
Elitní hráči mají potřebné mentální a fyzické dispozice k tomu, aby v pohybu kontrolovali míč, svoje tělo a přemýšleli, co se bude dít dál. Opravdu, ti nejlepší vědí co udělají s míčem, dříve než se jej dotknou.
Takže máme 3 základní komponenty individuálního herního výkonu. Někteří z vás je již asi znají a jiní podotknou:"To je přece jasné." Analýza výkonu hráčů může být skutečně zjednodušena na uvedené 3 komponenty.
Jakkoli se to zdá zřejmé a jednoduché, hendikep hráče v některé z uvedených činností mu s velkou pravděpodobností zabrání stát se špičkovým hráčem.
Jako trenéři se tradičně zaměřujeme na technické aspekty výkonu(konat), zatímco opomíjíme kognitivní elementy celku(vidět-myslet).
Je třeba poskytnout hráčům cvičení, kde budou mít mnohem více možností se rozhodovat než doposud. A ruku v ruce s tím tréninkové podmínky, ve kterých budeme rozvíjet percepční schopnosti – nestačí jen ŘÍCI hráčům "koukej", musíme k tomu vytvořit prostředí a vypěstovat v nich automatický návyk.
Ale co vlastně přesně znamená to "vidět" a "myslet"? Zaměřme se nyní na proměnné, které ovlivňují hráčovy úkoly a odpovědnosti v daný moment a jasně určují co by měl hráč udělat a co ne.
5 klíčových elementů, které ovlivňují činnosti hráče při zápase
Identifikujme tedy 5 klíčových elementů, které ovlivňují činnosti hráče při zápase. Jako trenéři zjistíte, že jsou vám nejspíše důvěrně známé. Je to jako s čímkoliv ve fotbale – neobjevujeme Ameriku.
Zkus na ně přijít sám!
Jedná se o 5 kritických informací, které musí hráč znát, aby rozklíčoval svoje úkoly a odpovědnosti plynoucí z dané herní situace.
Rozpoznáním a pochopením vztahů mezi těmito proměnnými, uvědoměním si jejich dopadů na danou herní situaci, tím vším hráč ovlivňuje efektivnost svého rozhodnutí i následné akce.
Už jsi na ně přišel?
Tyto klíčové faktory, které určují hráčovy úkoly a odpovědnosti v kterémkoliv okamžiku zápasu jsou:
- míč: kde se nachází, kdo ho má a co s ním může dělat
- spoluhráči: kde jsou(většinou vychází z týmového rozestavění) a co dělají
- soupeř: kde je a co dělá
- místo: útočná, střední či obranná třetina
- stav: čas a skóre ( 1-0 a pět minut do vítězného konce nebo 0-1 a 5 minut na vyrovnání)
A znovu, jak jednoduché, že? Mnoho z nás není překvapeno a spousta další opět křičí:"To je přece jasné."
Rozdělme si uvedené proměnné na 2 kategorie:
- dynamické proměnné(DP)
- semistatické proměnné(SP).
Hráčova pozornost
Výše uvedený model pozornosti Roberta Nideffera(1976) je dvou dimenzionální:
- šíře(široká/úzká – A/B)
- směr(vnější/vnitřní – 1/2)
Kombinací dvoudimenzionálního modelu dostaneme 4 výseče:
- A1: vyhodnocuje mnoho informací(A) z širokého okolí(1) ... taktické hledisko, čtení hry, přizpůsobení se
- A2: schopen pojmout více informačních kanálů(A) a zvažovat je(2) ... zkušenot, znalost, plánování, rozhodnutí
- B1: zaměřuje se na jeden nebo velmi omezený počet(B) externích podnětů(1) ... technické hledisko, cíle
- B2: zaměřuje se na interní záležitosti(2) jako technické provedení(B) ... vnitřní stav, myšlenky, pocity
Nekonečný cyklus
Někteří trenéři mluví o čtení hry a reagování na herní situace. Nicméně, fotbal se stává stále dynamičtějším sportem, což vyžaduje od hráčů stále větší míru proaktivity, aby jejich řešení dosáhla potřebnou míru efektivity.
Středobodem našeho cyklu je vyhodnocování obrazu hry, protože správné rozšifrování herní situace je klíčem k efektivnosti ve všech dalších aspektech.
- vyhodnotit: herní děj kolem
- předvídat: jak se bude hra vyvíjet
- přizpůsobit: fyzicky i mentálně
- konat: provést optimální řešení
- upravit: podle měnící se herní situace
Ačkoliv je zde VYHODNOTIT uvedeno jako první z řady, je třeba ho chápat jako nekonečný nepřerušovaný proces, který je v neustále interakci se všemi ostatními – lapidárně můžeme shrnout ve rčení: "Vždy ve střehu!"
V této souvislosti se pozastavíme nad KONAT elementem. Tento element představuje vlastní akce, konání hráčů. Většina těchto akcí je však bez míče. Téměř 98% zápasového času se hráč nedotýká míče. To neznamená, že nehraje. Neustále sledování a vyhodnocování herního děje musí být trénováno, aby se stalo samozřejmostí, zvykem, automatismem, hráčovou přirozeností.
Jak zabalit tuto myšlenku v jednoduché poselství směrem k hráčům? "Míč se hýbá, ty se hýbáš a pozoruješ."
Udržet pozornost a koncentrovanost celý zápas, když jsem valnou většinu bez míče, je jistě nutný a zároveň náročný požadavek.
A právě schopnost dlouhodobé koncentrace(alespoň 2x90min) je další oblast, ve které při výchově hráčů selháváme. Příliš mnoho cvičení, které často všichni používáme, zaměstnává v jeden okamžik jen část hráčů, příliš mnoho(ideálně by neměl být snad ani jeden) jich je mimo hru. Sledoval jsem trénink uznávaného a skutečně velmi kvalitního trenéra – během cvičení pro 14 hráčů se v daný okamžik aktivně zapojovali 2-3 hráči. Zbytek neměl žádnou roli, úkol či zodpovědnost po dlouhé sekundy i minuty. Jejich mozek měl volno. Když jim trenér opakovaně zdůrazňoval: "Soustřeďte se!", naskočila mě okamžitě otázka:"Na co?" následovaná druhou otázkou "A proč?". A odpovědi na ně? Vlastně nebylo na co se soustředit a tak ani nebyl důvod se soustředit.
Jak bývá naším zvykem, v příštím článku se již zaměříme na praxi. Připravujeme cvičení sestavená podle metody Soccer eyeQ program.
Podle www.soccereyeq.com zpracoval Radek Votípka, www.fotbal-trenink.cz
Komentáře |
|