Věkové kategorie
Psychologický aspekt
Obsah |
---|
Psychologický aspekt |
U6-U11 |
U11-U16 |
U16+ |
-všechny strany |
Psychologický aspekt
U6 - U11
- lavinovitě přibývá nových vědomostí, rozvíjí se paměť a představivost. Rysy osobnosti nejsou zdaleka ustáleny, děti charakterizuje impulsivnost
- pro období mezi šestým a desátým rokem života jsou pro hráče zásadní dvě události:
- vstup na základní školu, mění se denní a pohybový režim
- období zpomalení růstu, jako příprava organismu na pubertu
- učení nových dovedností
- entusiasmus - radost ze hry, pohybu
- představivost - nejvíce pomůže obrázek či ukázka
- objevování - do míče lze kopnout tolika způsoby
- vystříhat se strachu a nudě, častému opakování stejných cvičení, upřednostňování dynamických činností před statickými, omezení na minimum dlouhotrvajících aktivit, rychlé střídání různých aktivit
- mentální vývoj směrem k myšlení pohybu v prostoru ještě není dokončen
- vývoj ke spolupráci podporujeme pomocí her v malých skupinách
- respektovat motivační potřebu hráčů
- aktivovat tvořivé myšlení ve spojení s konkrétním pohybem
U11 - U16
- pro toto období jsou typické četné nerovnoměrné biologické změny, které se odrážejí i v psychologickém vývoji. Z velké části sem spadá i pubertální věk
- po stránce rozumové se dále rozšiřuje obzor, zvětšuje se i okruh chápání, objevují se znaky logického i abstraktního myšlení, rozvíjí se paměť, hráč se vydrží delší dobu soustředit
- dochází k výraznému prohloubení citového života. V této době vznikají i pevnější struktury skupiny se svými vůdci a dalšími rolemi. Jedná se o etapu přechodu od dětství k dospělosti
- nerovnoměrnost vývojových změn se vedle špatné pohybové koordinace projevuje u většiny hráčů především psychickou nevyrovnaností
- začínají si uvědomovat své hodnoty, víry, …
- uvědomují si sebe ve hře ostatních
- začínají se objevovat či projevovat pocity odpovědnosti
- cílevědomost již může být u některých jedinců velmi zřetelná
- podpora důvěry ve své schopnosti i schopnosti ostatních
- přetvářka již může být v rejstříku jejich chování
U16+
- dotváří se životní styl
- dotváří se temperament
- chápání různých situací, vztahů
- progres v komunikaci, vyjadřování - verbální i neverbální